יום שני, 22 באפריל 2013

מלחמה על כל בית



מלחמה על כל בית 

 

היצע הבתים הנמוך מביא למלחמת מחירים כמעט חסרת תקדים. כמעט כל בית שיוצא למכירה, נמכר בסופו של דבר בסכום גבוה ממה שהוא שווה

 

מלחמת המחירים שבה. התחרות החריפה ביותר היום היא בקליפורניה, בה תשעה מתוך כל עשרה בתים שנמכרו קיבלו הצעות רכישה רבות. המלחמה על רכישת בתים התלהטה ממש בין לילה. שוק רדום במקצת, עם תנועה מעטה, הפך פתאום לרותח. בתים רבים מקבלים הצעות רכישה רבות מצד מספר גובר והולך של קונים פוטנציאליים.
השאלה כיום איננה אם בית היוצא למכירה יקבל הצעות, אלא *כמה* הצעות הוא יקבל. דוגמא למצב אבסורדי זה הוא בית שעלה למכירה בסן דייגו וקיבל 62 הצעות רכישה. המחיר הסופי היה גבוה ב-150,000 דולר מהמחיר המוצע של 129,000. דוגמא זו אמנם מוגזמת ומיוחדת, אך התופעה של הצעות מעל המחיר המבוקש נפוצה מאוד היום.
זוהי אכן "הפסיכולוגיה של ההמון". כשמתחילה תנועה, רבים מאוד מצטרפים לחבורה כי 'אם הם עושים זאת, כנראה שהזמן מתאים גם לנו'. פסיכולוגיה זו מטעה מאוד  וגורמת לעליית מחירים תלולה. התחרות לזכות בנכס הופכת לעיתים לקרב על האגו, מה שמביא לרכישה במחירים גבוהים בהרבה מכפי שהנכס מצדיק.
זו תופעה מוכרת הבאה בגלים לאורך ההיסטוריה וקשה להסבירה, כי הנתונים הכלכליים והסימנים המורים על הזמן המתאים לרכוש או למכור, ניתנים לזיהוי בקלות. קונים פוטנציאליים מעוניינים לרכוש עתה, כשהמחירים עדיין נמוכים יחסית, הריבית נמוכה אף יותר והעובדה שאכן יצאנו מהתחתית ואנו בדרך להחלמה, אפילו אם הדרך עדיין ארוכה. המוכרים, לעומת זאת, מהססים לקבל את ההצעה הטובה ביותר, מתוך תקווה שהמחירים יאמירו עוד יותר.
בעלי בתים רבים עדיין נמצאים בצרות, כשערך הבית שלהם עדיין נמוך מסכום ההלוואה שלקחו עליו. על ידי המתנה עכשיו, הם מקווים שהערך המוסף של הבית יעלה והם יוכלו להימנע מלמכור אותו בשורט סייל אלא במכירה רגילה, כדי שגם ניקוד האשראי שלהם לא ייפגע לעתיד.
***
המשימה הזו קשה יותר כיום, כשמספר הנכסים המוצעים למכירה נמוך מהרגיל. האפשרות האחרת היא למכור במחיר טוב ולעבור לשכירות עד מציאת נכס חלופי מתאים. רבים אינם ששים לקחת את האפשרות הזו עקב המעבר הכפול עם המשפחה והריהוט. הם מעדיפים להישאר בבתיהם ולחכות, למרות שבכך הם מקטינים את סיכוייהם לצאת מעיסקת המכירה ברווח.
איתן וריטה הגישו הצעות רכישה על ארבעה בתים שונים בוואלי, כולל בית בשורט סייל ואחד של הבנק.
הזוג, לו שני ילדים ועסק עצמאי, הציע 5000 דולר יותר על בית שהוצע למכירה ב-495,000 דולר, ואפילו לא קיבלו תשובה מהסוכן. הבית נמכר ב-550,000. הבית השני אותו רצו עלה למכירה בשורט סייל במחיר של 600,000 דולר. הם הציעו 10,000 דולר יותר, ושוב הפסידו. הבית היה בשוק רק יומיים לפני שנחטף. הבית השלישי הוצע למכירה על ידי הבנק וגם כאן נחל הזוג אכזבה כשאפילו לא הצליח להתקשר לסוכן.
איתן וריטה החליטו לא לוותר, למרות האכזבות והתחושה כי הם נמצאים מחוץ למשחק, ובסוף הסבלנות השתלמה. בבית הרביעי פגשו סוכן הוגן ומקצועי. ההצעה שלהם התקבלה למרות שהיתה ב-30,000 דולר פחות מהמחיר המבוקש.
היצע הבתים למכירה ממשיך לרדת ובלוס אנג'לס אנו חווים היצע המספיק ל-2.8 חודשים, כשהנורמה היא 6-9 חודשים. למרות שזו תקופה בה בתים יוצאים לשוק, ההיצע ממשיך להיות נמוך, מה שמעלה את המחירים.
בנייתם של בתים חדשים, במיוחד באזורים שנפגעו קשה מהנפילה בשוק הנדל"ן, מתקדמת באיטיות. מחיר הבנייה ממשיך לעלות ואחוזי הרווח של הקבלנים נופלים עד לדרגה שכמעט לא כדאי לגמור לבנות את הנכס, כי יש סיכוי גדול שהמכירה תהיה בהפסד. כשמחנה הקונים הולך וגדל ומנגד בעלי הבתים זהירים ומהססים, השוק נמצא במצב מאוד לא מאוזן. ימים יגידו מתי הוא יתאזן ובכך תבוא הקלה לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה