יום שלישי, 14 באוקטובר 2014

אז איך אנחנו חיים היום?

 

מדריך למצבו הפיננסי הלא  כל כך טוב של האמריקאי הממוצע לקראת סוף שנת 2014

השאלה היכן נמצא היום האמריקאי הממוצע מבחינה כלכלית עולה בכל דו”ח חדש שמתפרסם בנושא, והתשובה לה תהיה אחד המרכיבים העיקריים שיעמדו על הפרק כשנלך להצביע בבחירות בחודש הבא, ובעתיד. המצב הכלכלי הוא תמיד מה שמשפיע הכי הרבה על מצב רוחו של האזרח האמריקאי.

דו”ח חדש שהתפרסם מתרכז בעיקר במצב האישי ועונה לשאלות כמו מדוע מחיר המניות בבורסה עולה ולמה הבשורות “הטובות” על השיפור במצב אינן משקפות כלל את המציאות הכלכלית.

בכל שלוש שנים עורך משרד האוצר סקר בין אלפי משפחות ומתמקד בהכנסתן השנתית, חסכונותיהן, השקעותיהן וחובותיהן. מחקר מעמיק זה מספק את התובנה העשירה ביותר על מצבו של האמריקאי הממוצע. בעיקר חשוב הדו”ח האחרון שהתייחס לשנים 2010-2013 והוא מראה כי ההתאוששות הכלכלית שהעיתונות מצהירה עליה אינה  אמיתית, וכי אין אנו מתקדמים בעקביות להחלמה מלאה, אלא להיפך.

1.      אין שיפור בהכנסה ברוב שכבות הציבור.
הנתון הבסיסי ביותר במסקנה זו בא מההכנסות האמיתיות של המשפחה ויכולת הקנייה שלה. בין המרכיבים השונים הנלקחים בחשבון כדי לענות על שאלה זו נכלל אחוז האינפלציה. התשובות בדו”ח מגלות כי רוב הציבור מאוד נפגע מהמצב הכלכלי והתשובות מדכאות. בשנים 2010-2013 ההכנסה עלתה בצורה נאה ל-10 אחוז מהעובדים שהרוויחו בשנה שעברה 230 אלף דולר בממוצע, ו-7 אחוז לאלה שהרוויחו בממוצע 122,000 דולר. אך ההכנסה האמיתית ירדה בכל אחת משכבות האוכלוסיה המתפרנסת.

משפחות של צעירים ומבוגרים כאחד ואלה ללא השכלה גבוהה ראו ירידה משמעותית בהכנסה נטו, אפילו לאחר שתהליך “ההתאוששות” החל. אלה עם השכלה גבוהה הרוויחו יפה, אבל פרט להם כולם נפגעו ונפגעים. זה המצב שלנו היום: אף אחד פרט לקבוצת המשכילים באוכלוסיה לא הרוויח יותר כסף ורבים חוו נפילה רצינית בהכנסתם השנתית.

2. המשכורות ירדו כחלק מההכנסה הכללית
רוב הנשאלים מהמעמד הנמוך והבינוני מקבלים את הכנסתם ממשכורות ולא כתוצאה מרווחים על השקעות. במשפחות העשירות שהיוו רבע מכלל הנשאלים, רק 47 אחוז התבססו אך ורק על משכורות, לעומת 70-80 אחוז מהאחרים.

עם עליית מספר המובטלים והקטנת מספר המועסקים במשק, נוצר מצב בו יותר ויותר שכירים היו מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר, העיקר שתהיה להם הכנסה למחיה.
לעומת הירידה במשכורות חווינו עלייה כללית במחירים, ממחירי מזון ועד בתים. העשירים יכלו למכור את נכסיהם ברווח נוסף, עקב המחירים המאמירים, אבל המעמד הבינוני לא יכול היה, כי לא היתה לו הכנסה נוספת מהשקעות.

הנתונים מראים כי הכנסות המשפחות ממשכורות ירדו מ-68 אחוז בשנת 2010 ל-62 אחוז ב-2013. עובדה זו לבדה מסבירה את הפער הגדל והולך בין השכבה העשירה לענייה ושחיקתו הכמעט מוחלטת של המעמד הבינוני.

3. העושר קפא למרות התאוששות השוק
המשכורות חשובות, אך גם העושר חשוב. טבעי לצפות כי מצבם הכלכלי של כולם השתפר ב-2013 בזכות העלייה הגדולה בשוק המניות וההתאוששות החזקה בנדל”ן.  בפועל, עליית המניות לא הביאה עושר נוסף למשפחה הממוצעת. העושר למשפחה ב-2013 עמד על 81,200 דולר, ירידה מ-82,800 בשנת 2010  וירידה דרמטית מ-135,400 בשנת 2007.

4. מעט אמריקאים מחזיקים מניות
הירידה בעושרה של המשפחה האמריקאית פגעה במשפחות עשירות ועניות כאחד, ולא הורגשה הטבה במצבם. למרות הידיעות שמתפרסמות בתדירות על התאוששות, הרי אצל המשפחה הממוצעת הורגשה הרעת מצב מתמשכת. אצל המשפחה העשירה שהחזיקה במניות נרשמה ירידה מ-53 אחוז לפני המשבר ל-49 אחוז ב-2013. המשבר הגדול של 2008 והפחד מהתרסקות נוספת, הרחיקו אמריקאים רבים מהבורסה.

5. אבל הגרעון יורד
עושר אישי מורכב משני נתונים: נכסים והתחייבויות. בכל הקשור לנכסים, המצב מאוד עצוב, אבל הוא נראה יותר טוב בכל הקשור להתחייבויות וגרעון. מורגשת ירידה מתמשכת בחובות קיימים ועתידיים של המשפחה. בקשר למשכנתאות הורגשה ירידה מ-50.5 אחוז ב-2007 לפחות מ-40 אחוז ב-2013. היתרה לתשלום ירדה מ-99,600 דולר ל-84,800. גם חובות כרטיסי האשראי ירדו וסך הכל החובות למשפחה ממוצעת הם הנמוכים ביותר מאז 1989.

האזרח האמריקאי הקטין את כמות הכסף שהוא מוציא למחייה ושירותים והעדיף להקטין את חובותיו העתידיים, אבל בכך נעצרו גלגלי ההתאוששות, כי פחות אנשים רכשו מוצרים ונוצרה תגובת שרשרת של הקטנת תנובות ייצור וירידה במספר המועסקים.

6. התקדמות ותסכול
אז איך נראית התמונה הכוללת? הפחתת החובות היא בהחלט חיובית ומבורכת, וגם הירידה בהיחשפות למניות. אך כל עוד לא יהיה שיפור במשכורות ומספר המועסקים, אל תצפו מהאמריקאים להיות מרוצים מהמצב, לא חשוב מה אומרות הכותרות בחדשות.

7. ולסיום
זהו בהחלט מאמר החורג במקצת משוק הנדל”ן, אך יכול להסביר את מצב רוחו של האזרח האמריקאי לפני הבחירות לקונגרס בחודש הבא, ולהן יהיו כמובן השלכות על השוק בעתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה