יום רביעי, 5 בפברואר 2014

חוק טוב, הכל טוב

  

הבנקים ואיגודי האשראי חוששים מהתקנות הפדרליות החדשות למתן הלוואות, אבל אחרי משבר הנדל"ן הגדול אין ספק כי החוקים האלה הכרחיים


לאחרונה מופעל לחץ על המימשל והרשות הפדרלית לחקיקה להקל, להשהות או לבטל חלק מהגזירות והחוקים החדשים החלים השנה על הבנקים ואיגודי האשראי, בכל הקשור להלוואות למשכנתאות. איגודי האשראי מבקשים פטור מחוקים חדשים אלה וביקשו מהקונגרס להגן עליהם מעונשים שיחולו עליהם תוך כדי יישום ולימוד החוקים המכונסים ב-5000 דפים. לטענתם, האחוז הנמוך מאוד של הלוואות החורגות מהחוקים האלה מהווה הוכחה חותכת לכך שהם צריכים להיות פטורים מהם.

על מה כל הרעש ומה הסיבה להתעוררות המוסדות הפיננסיים והלחץ שהם מפעילים על המימשל? הסיבה לכך די פשוטה: המהות הבסיסית לחוקים החדשים מיועדת למנוע מהבנקים לאשר הלוואות לאנשים שאינם מתאימים לפורמולה שנקבעה, כלומר כאלה שיש חשש רציני שהם לא יעמדו בתשלומי המשכנתא. רבים מאיגודי האשראי הצהירו כי לא יוכלו לעמוד בתקנות במועד. הארגון המאגד אותם  הכריז שהוא עומד לפטור את אלה שלא יעמדו בלוח הזמנים באזהרה בלבד, מבלי להטיל עליהם קנסות.

המוסדות הפיננסיים קיבלו טיוטת תזכיר עם פירוט החוקים החדשים לפני שישה חודשים, בכדי למנוע הפתעות של הרגע האחרון. הממשל הודיע למוסדות אלה כי יראה רגישות ליישום התקנות בחודשים הראשונים, אך יקפיד לבדוק שהבנקים בדרך ליישום מלא של התקנות החדשות.

הבנקים מצידם הזהירו שהתקנות החדשות יפגעו קשה בהתאוששות שוק הנדל"ן, אך נראה שזה איום סרק והבנקים יצטרכו לציית לחוקי ההלוואות כפי שהיה המצב בטרם התפוצצה הבועה הנדל"נית ב-2007. אם ההלוואות ניתנות כראוי והאנשים מראים יכולת להחזיר את ההלוואה, השוק יראה סימני הבראה ושיפור ונוכל, סוף סוף, לראות את המשבר מאחורינו.

***


לפי החוקים החדשים, הבנקים והמוסדות הפיננסיים יבחנו את יכולת מבקש ההלוואה להחזירה עם אישור נתונים שונים כגון היסטוריית האשראי שלהם, הנכסים והרכוש שבבעלותם, ההכנסות והחובות. ההלוואה המאושרת וכלל החובות  אסור שיהיו מעל 43 אחוז מההכנסות. הבנקים יכולים לאשר הלוואות החורגות מאחוז זה, אך בכך יפסידו את ההגנה הניתנת להם וייחשפו לתביעות משפטיות.

 איגודים להגנת הצרכן הצהירו שחוקים אלה הכרחיים בכדי למנוע חזרה להפקרות שהיתה במשק עד למפולת הנדל"ן. איגודים אלה מזכירים לנו שמיליוני אמריקאים איבדו את בתיהם בשנים האחרונות בגלל ההלוואות הלא אחראיות שהבנקים אישרו, והחוקים החדשים שפורסמו עתה מיועדים למנוע הישנות התופעה. לדבריהם, החמרת הפיקוח על מתן הלוואות בסופו של דבר תעזור לבעלי הבתים וכן לכלכלה כולה.

מצד שני, כצפוי הבנקים מציירים תמונה מפחידה לפיה יישום תקנות וחוקים אלה יצמצם את מספר העסקאות שיבוצעו, ויגרום לערימות עצומות של ניירות ובירוקרטיה. דובר ארגוני האשראי אמר שהוא משוכנע שרוב הארגונים יצייתו לחוקים ויוכלו לעמוד במשימה שלא לעבור את האחוז המקסימלי. לטענתו, ההלוואות שהם יאשרו יהיו רק לאנשים שיוכיחו שהם יכולים לעמוד בתשלומים, כי אלה בדרך כלל הקווים שהינחו אותם עד עתה בתהליך האישור. אך עדיין הם יצטרכו לשקול במקרים מסויימים אם כדאי להם לאשר הלוואות חורגות תוך לקיחת סיכן שאם בעל הנכס לא יעמוד בתשלומים, הארגון עצמו יהיה אחראי להפסדים הנובעים מכך.

החוקים די מסובכים והמוסדות הפיננסיים יצטרכו ללמוד אותם היטב ולהדריך את אנשיהם ביישומם. כולם מסכימים שהתוצאות משינויים אלה ייראו רק בעתיד וחלק מהחוקים ישונו אם יוכח שהם לא עוזרים.

השוק הראה התאוששות ניכרת בשנה שעברה והתחזית היא שהקצב יואץ השנה בעקבות הביטחון הגובר של הקבלנים במצב המשק, וכנראה שהמחירים יתייצבו השנה בעיקר עקב הקשיים בקבלת אישור להלוואות.
הריבית העולה באיטיות אך בהדרגתיות עשויה בהחלט להאט ואפילו לעצור לעתים את ההתאוששות, העלייה במספר העובדים במשק תשמש משקל נגד ורבים יותר יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא.

***

העובדות מראות שהפסקת אישור הלוואות מסוכנות במשק תביא למחיקת כ-95 אחוז מהסיכונים הגבוהים בשוק ההלוואות. עם היעלמן של הלוואות ללא אישורי הכנסה והלוואות של ריבית בלבד עם או בלי אופציות לתשלום, נראה שהחזרה למצב נורמלי של מתן הלוואות רק למי שיכולים לעמוד בתנאים הנדרשים, תביא בסופו של דבר לשוק נדל"ן יציב יותר.

מפקחי הבנקים מצידם טוענים שמדובר רק ב-5 אחוז מסך כל ההלוואות שהן בעלי סיכון גבוה. אבל גם אם נתון זה נכון, הוא עדיין  גורם דאגה רבה אצל הבנקים כי הריבית על הלוואות אלה משמעותית מאוד. ואם עד היום הסיכון שהבנקים לקחו היה מצומצם מאוד, כי המימשל היה ערב להלוואות אלה והציבור שילם בסופו של דבר עליהם, הרי שאם עכשיו הבנקים הם אלה שיצטרכו לשלם את החשבון, אין ספק שזה ישנה את הרגלי ההלוואות שהיו קיימים עד כה ושהביאו לנפילת השוק.

אני מאמין שחוקים אלה חיוניים ופשוט חבל שהם לא נחקקו לפני שנים, כשהבנקים חגגו בנתינת הלוואות בעלות סיכון אדיר שהוכחו כהרסניות. התרגלנו לקבל הלוואות בקלות רבה בעבר ולא התייחסנו ברצינות מספקת להחזרתן, כי הערך המוסף על הנכסים והאפשרות לרווח קל ומהיר סינוורו רבים מאיתנו. עתה, שוב חזרנו למצב בו עלינו לשקול היטב את צעדינו ולבחון אם אנו יכולים להתחייב להחזרת ההלוואות, מתוך ידיעה ששוב אין אפשרות לרווחים מהירים וקלים בשוק הנדל"ן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה