יום שני, 29 בספטמבר 2014

רוצים בית חדש? קבלו גם מתנות!



קבלני בתים חדשים מציעים שורה של מתנות כדי לפתות קונים. למה לא, ככה זה באמריקה

התאוששות ענף הנדל"ן הביאה לתנופת בנייה מואצת של בתים חדשים, ואיתה באים גם תמריצים שונים שנועדו לעזור לקונים פוטנציאליים להפסיק להתלבט ולקנות.

חברת הענק 'לנאר', המתמחה בבניית בתים חדשים ושכונות חדשות, הראתה עלייה של 23 אחוז במכירות יחסית לשנה שעברה. עלייה משמעותית זו היתה הרבה מעל ציפיות הבורסה והיתה הגבוהה ביותר מבין החברות המובילות בשטח. עלייה זו, שהגיעה בהמשך לעליות סולידיות בעבר, לא נעלמה מעיני הסוחרים בבורסה, היועצים והמומחים בענף שרואים בכך הוכחה כי השוק ממשיך להתאושש בצורה חיובית.

כלכלנים וקבלנים רבים מגלים אופטימיות לגבי מכירות בתים חדשים תודות לתחושה הכללית שנובעת מנתונים כלכליים כמו: עלייה במספר מקומות העבודה, עלייה קלה במשכורות ועלייה מתונה בשיפור ניקוד האשראי, מה שמאפשר אישורים קלים יותר למשכנתאות. כל אלה משרים אווירה חיובית שכנראה תישאר לפחות עד סוף השנה.

***
נקודה אחת שמציקה לקבלנים היא שעם העלייה במכירות הבתים החדשים, חלה ירידה ברווחיהם. זה קורה משום שהקבלנים נותנים יותר ויותר תמריצים כדי להביא לשיפור הזה במכירות, והקונים כמובן מרוויחים.
תמריצים אלה יכולים לכלול שדרוג של מכשירי החשמל בבית, רצפות יקרות וייחודיות יותר, ועזרה במימון המשכנתא על ידי תשלום עבור הוצאות הרוכשים להשלמת העיקה באסקרו. זה כמובן עוזר מאוד לקונים, אבל מקטין את רווחי הקבלנים.

התמריצים ניתנים כי המכירות אינן מגיעות בקצב שהקבלנים קיוו לו, בעיקר בשכונות בה מחירי הבתים חרגו בהרבה מעבר לנורמה באיזור והתמריצים באים כדי לנסות לאזן את המחירים היקרים.

כמה מהחברות הקבלניות הגדולות בתחום הודו בחודשים האחרונים כי הן מסתמכות יותר ויותר על תמריצים. סקר חודשי שנערך בין 100 קבלים, גדולים וקטנים, ב-20 מרכזים בארה"ב, העלה כי 26 אחוז מהם משתמשים בתמריצים לקונים. מספר זה מהווה עלייה ביחס לחודשים הקודמים וגם ביחס לשנה שעברה. התמריצים לבית עומדים בממוצע על 20,400 דולר, שהם 5.8 אחוז מהרווח, בעוד בשנה שעברה הם עמדו על ממוצע של 18,700 דולר.

התמריצים ניתנים בעיקר באזורים בהם המכירות איטיות או שירדו מתחת לממוצע, מה שמאפשר לחברות להציע תמריצים גבוהים יותר מאשר באיזורים חמים יותר, בהם המכירות מתרחשות בקצב טוב.

***
תחשיב הרווחים של חברות אלה מראה כי הרבה יותר משתלם להבטיח תמריצים מאשר להוריד את מחיר הבית. לפי נתוני חברת 'לנאר' מחירי הבתים עלו ב-14 אחוז מהשנה שעברה ורווחי החברות הקבלניות עלו ב-26 אחוז. חברות רבות מרגישות את התחרות ומשתמשות בתמריצים באגרסיביות רבה. באריזונה, למשל, נראו הנחות שהגיעו ל-60-80 אלף דולר, כי החברות רוצות למכור את כל מלאי הבתים עד סוף השנה.

שוק המניות מאמין אף הוא בחברות האלה וערך המניות שלהן עולה. ככל שמחירי הבתים החדשים יעלו, כך תיווצר תגובת שתשרת את כלל הקונים. אלה שרכו בית חדש יצטרכו למכור את ביתם הישן וכך יגדל ההיצע בשוק. וככל שתגדל תלותם בכסף שיקבלו תמורת הבית הישן, כך יירד מחירם ועוד קונים יוכלו להגשים את החלום האמריקאי של בעלות על בית.

מאז משבר 2008 חווינו ירידה גדולה במספר בעלי הבתים בארה"ב, כשחלק גדול מהם איבדו את בתיהם לבנקים בתהליך העיקול, כתוצאה מהמצב הכלכלי הקשה והמחסור במקומות עבודה הולמים לאוכלוסיה המקומית. בנוסף, ירד מאוד מספרם של זוגות צעירים וקונים שביקשו לרכוש את ביתם הראשון, גם בגלל הסיבות שפירטנו וגם בגלל הקשיים שהערימו הבנקים על קבלת משכנתא. גם חוסר הביטחון של אנשים שכן היתה להם עבודה אבל לא ידעו אם יצליחו להחזיק בה, גם לרבים לדחות את חלום רכישת הבית עד שהמצב הכלכלי ישתפר.


עכשיו יש תחושה של ביטחון כלכלי גדול יותר ורבים מחפשים לרכוש בית גם מתוך חשש שהריבית הנמוכה תעלה בקרוב. מחקר שנעשה לאחרונה העלה כי תשעה מעשרה אמריקאים רואים בבעלות על בית את המטרה הראשונית והעיקרית שלהם וחלומם הגדול ביותר.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה