יום שני, 15 בספטמבר 2014

הצרות עדיין לא נגמרו



אם חשבתם שהמשבר בשוק ההלוואות עבר, כדאי שתחשבו שוב כי ייתכן מאוד שהוא ישוב


עברו כמעט שמונה שנים מתחילת משבר עיקול הבתים, במהלכו הפסידו למעלה מחמישה מיליון בעלי בתים את בתיהם. מכאן קל מאוד וטבעי להניח שהמשבר עבר ונתונים סטטיסטיים אכן מורים על מגמה זו. מספר הבתים שנמכרו בתהליך העיקול הוא הנמוך ביותר מאז שנת 2008 ומספר אלה הנכנסים לתהליך העיקול הוא הנמוך ביותר מאז 2006. השיא הושג ב-2010, אז נמכרו 2.9 מיליון בתים בתהליך העיקול ובשנה שעברה מספרם היה 1.4 מיליון, אך מספרים אלה כנראה ישנו כיוון בשנה הבאה, עם עליית מספר הבתים שיכנסו לתהליך העיקול.

שינוי כיוון זה איננו כתוצאה מההלוואות הישנות שהתשלומים עליהן ממשיכים כרגיל, אלא כתוצאה מפתרונות ארעיים ומבעיות שיתחילו להיות מורגשות ב-2015 ויגרמו לעלייה במספר הבתים המעוקלים. במלים אחרות, המשבר של 2008 לא נפתר אלא נדחה, ובשנה הבאה נראה את התוצאות לדחייה זו.

***
הנה הבעיות:

הלוואות משניות (Home Equity line of Credit) שבעלי בתים לקחו בטרם התפוצצה בועת הנדל"ן כשהבית שימש כבנק עבורם. התשלומים על הלוואות אלה יעלו כשהלווים חייבים להחזיר את סכום ההלוואה עצמו ולא רק את הריבית על הכסף. ההערכה היא שבין 50-79 מיליארד דולר של הלוואות אלה יהיו בסכנה עם עליית התשלומים החודשיים. סכומים אלה יכולים להגיע למאות או אלפי דולרים נוספים לתשלומים החודשיים.
ה
לוואות משניות אלה ניתנו בעיקר באיזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממשבר הנדל"ן, ועדיין לא נחלצו מהמשבר. רבים מבעלי בתים אלה לא יכלו לעמוד בתשלומים עקב היעדר הכנסה נאותה ומחסור במקומות עבודה טובים.

התוכנית שהממשל יצר לעזרה לבעלי בתים במצוקה אמנם הביאה הקלה, אך זו היתה זמנית בלבד, כשאחרי חמש שנים של תשלומים חודשיים בריבית נמוכה במיוחד, מתחילה עלייה הדרגתית של אחוז אחד בכל שנה בכדי להדביק את האובדן בהכנסות הבנקים. בשנת 2015 למעלה מ-319,000 הלוואות משניות מקבוצה זו יעלו, והציפיה של הממשל שהכלכלה תצא מהמשבר עד למועד זה, התבדתה. נראה סביר בהחלט שמספר הבתים שיעוקלו החל בשנה הבאה יטרפד את ההתאוששות ויתכן ונחזור למשבר עמוק נוסף בנדל"ן.

הלוואות אחרות שניתנו על ידי הבנקים והתבססו על אותם תנאים, אמורות היו להוות פתרון ארעי בלבד ועומדות גם הן בסכנה. אותם בעלי בתים שנלחמו קשה בכדי לקבל את ההלוואות שיחלצו אותם ממערכת ההלוואות הגרועה בעבר, מוצאים עצמם שוב בבעיה רצינית.

מומחים מעריכים בשני מיליון את מספר ההלוואות המשניות שהריבית עליהן עומדת להשתנות בשנים הקרובות. עבור 40 אחוז מבעלי הבתים האלה, ערך ביתם עדיין נמוך מסכום ההלוואה שלקחו. ההערכה היא שהשינוי בתשלום החודשי יביא להלם אצל רבים. כשהפיתרון הארעי איננו עוד, בעלי הבתים במצוקה שבים למצב בו אינם משלמים את המשכנתא החודשית. הסטטיסטיקה מראה שבין 40 ל-80 אחוז מאלה שקיבלו הלוואות משניות מפסיקים לשלמן כשהתכנית נגמרת. אך אלה אינן כל הבשורות "הטובות" בשטח זה.

***
בשנת 2007 יצא חוק ממשלתי שהגן על בעלי בתים שאיבדו את ביתם בתהליך העיקול. הרשו לי להסביר: כשבעל בית מאבד את ביתו, הבנק מוותר על יתרת הסכום אך מעביר לשלטונות מס הכנסה את סכום ההפסד. מס ההכנסה מחייב את בעל הבית שהפסיד את ביתו לשלם מס על סכום זה כאילו הוא הרוויח אותו. החוק הורה לשלטונות המס לוותר על תביעה זו ומאוחר יותר הוא הוארך עד סוף שנת 2013. אם החוק לא יוארך שוב, ייווצר מצב בלתי אפשרי ונחווה גל של פשיטות רגל בכל רחבי ארה"ב.

המימשל הגיע להסכם עם בנק אוף אמריקה להפריש 490 מיליון דולר לכיסוי כספים אלה, אך גם הם מודים שהסכום המוקצב לא יכסה את כל הסכומים ולא יעזור לכל הנזקקים. התשלומים למס הכנסה כתוצאה מאי חידוש חוק זה יחולו החל משנת הכספים 2015.

בעיה נוספת: בכמחצית מארה"ב תהליכי העיקול עוברים בבתי המשפט וההצפה של עיקולים נוספים עלולה להביא לסחבת רצינית בהליכים המשפטיים במדינות אלה.

ביוסטון, טקסס, נרשמה עלייה של 66 אחוז במספר העיקולים החדשים. בלוס אנג'לס עלייה של 10 אחוז ובנבאדה עלייה מסחררת של 128 אחוז משנה שעברה. קשה מאוד להעריך את מספר העיקולים והשלכותיהם. זה תלוי בגורמים שונים וביניהם תגובת הבנקים לגל הצפוי. המציאות היא שבנבאדה ולוס אנג'לס, למשל, בעיקר באיזורים שסבלו את מירב העיקולים בעבר, יש חשש כבד מהעתיד. עיקולים עלולים להרוס שכונות שלמות והשפעתם השלילית על הכלכלה עלולה לגרום להשלכות חמורות אחרות.

***
זה לא חייב לקרות. ההלוואות שניתנו מאז המשבר ניתנו בצורה נכונה והתשלומים עליהן נעשים במועד. למרות הטענות ששמענו על הקשיים בקבלת אישורים למשכנתא, נראה שהצעדים שננקטו על ידי הבנקים להבטיח שההלוואות יינתנו לאנשים המסוגלים להחזירן, אכן הצדיקו את עצמם. אבל במקביל לא נעשו צעדים לפתור את הבעיה לגופה, ופשוט גילגלו את הכדור קדימה מתוך תקווה שהכל יסתדר במשך הזמן וזה לא קרה, לצערנו.


הפיתרון שנראה לי הכרחי הוא שהבנקים יורידו את מחיר הקרן, שהוא מחיר הבית בעת מתן ההלוואה, למחירו האמיתי. בכך יירדו תשלומי המשכנתא בהרבה ובעלי הבתים יוכלו להמשיך לשלם עבורם מבלי להפסידם בתהליך העיקול.  אינני מאמין שגל עיקולים נוסף יעזור למשק להתאושש מהמשבר הקודם, שגם ממנו עוד לא הצלחנו להיחלץ. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה