יום שלישי, 10 בנובמבר 2015

קבלנים וההגירה



איך משפיעה ההאטה בהגירה לארהב על המחסור בעובדים לבנייה

שוק הבנייה בארה"ב איבד למעלה מחצי מיליון עובדים שנולדו במכסיקו ובמדינות דרום אמריקה מאז משבר הנדל"ן בשנת 2007. מחסור עצום זה בעובדים כנראה תורם לא מעט לעליית מחירי הבתים. כך טוענים כלכלנים רבים שניתחו את הסיבות לעלייה המטאורית במחירים ברחבי ארה"ב. המגבלות החדשות והשינויים בחוקי ההגירה לארהב, יחד עם הזדמנויות מפתות יותר במקומות אחרים בעולם, גרמו לירידה במספר הפועלים מדרום אמריקה ששייכים לענף זה.
מבלי לבחור בצד כלשהו בהקשר לחוקי ההגירה ובהסתמך על נתונים שפורסמו בסקר שנעשה על ידי משרד המסחר האמריקאי, נראה שכיום יש 570,000 פחות פועלים מדרום אמריקה שעבדו בענף בסקטור הפרטי והמסחרי כאחד. לעומת מספר השיא שנקבע בשנת 2007 ועמד אז על 1.89 מיליון פועלים ילידי דרום אמריקה, היום יש רק 1.32 מיליון.
הסקר מראה שרבים מהפועלים שחזרו למדינות מוצאם בעקבות המשבר בענף, לא שבו לארה"ב כשהמצב השתפר בגלל חוקי ההגירה הנוקשים יותר, ומדובר על אלה שנכנסו למדינה בצורה חוקית או לא חוקית. סיבה נוספת היא השיפור הכלכלי במדינות מוצאם והדרישה שם לעובדים מיומנים.
בעיה זו אינה עומדת בקנה אחד עם הביקוש הגובר במשק, המחסור המשווע למקומות דיור והמחסור החמור בכוח עבודה מיומן. אלה הגורמים המשפיעים רבות על התפוקה בענף.
מעניין לציין שהתחלות הבנייה השנה מראות עלייה של 11% מאותה תקופה אשתקד אך למרות זאת, ירדה התפוקה הכללית משנים קודמות. הקבלנים שוקלים אם עליות במשכורות יחזירו עובדים אלה לענף, ולא משנה אם הם מגיעים מדרום אמריקה או שהם תושבי ארה"ב, אך רובם נועצים את הסיבה בגיוס פועלים נוספים, אימונים ולימודים בכל השטחים הקשורים לענף הבנייה. מפעלים נפתחים במכסיקו בקצב מהיר, כשחברות רבות מכל העולם ובעיקר מארה"ב עוברות לשם, כי המיסוי לחברות נמוך יותר וכוח העבודה זול יותר מאשר כאן.

הבעיה  שניצבת בפני פועלים מדרום אמריקה ומכסיקו המעוניינים לעבוד מחוץ לארצותיהם היא שהמגבלות המוטלות על עובדי חוץ במדינות רבות בדרום אמריקה, מיועדות להגן על התושבים המקומיים ולכן קשה מאוד לפועלים אלה לעבוד שם. ארהב, עם שפע האפשרויות כאן ועם חוקי הגירה אמנם נוקשים מעט יותר אך עם ביקוש גובר לבעלי מקצוע אלה, עדיין קוסמת להם מאוד. למרות שמספר הפועלים כאן ירד, עדיין מספרם גבוה דיו בכדי לספק לפחות חלק מהדרוש.
נושא ההגירה נעשה נושא חם מאוד במערכת הבחירות האמריקאית, כשדונלד טראמפ העלה אותו כאחד מעמודי התווך של מדיניותו אם וכאשר ייבחר לנשיא ארהב, וכנראה שהנושא ימשיך להעסיק את החדשות עד הבחירות בעוד שנה.
הכלכלנים המתמחים בנושאי דיור ונדל"ן מתרחקים מלחוות דעה על הדרך העדיפה לנקוט בכדי לספק את הדרישה הגואה לכוח עבודה מיומן מצד אחד, והקמת מכשולים פיזיים וחוקיים כדי למנוע, או לפחות להקטין את מספר הלא חוקיים הנכנסים לגבולות ארהבלכן, הם מתרכזים בתוצאות ובעובדות בשטח.
הממשל האמריקאי מראה על ירידה של 67 אחוזים במספר המהגרים ממכסיקו יחסית לשנים 2006-2013. הייתי מתייחס לנתונים אלה בפקפוק רציני כי, כפי שכולנו יודעים, מספרים ניתנים לפירוש בהתאם לנתונים הנלקחים בחשבון ותלוי למה הם מתכוונים בספירה. אך זה בהחלט שייך לכתבה אחרת ולא דווקא בשטח הנדל"ן.

נתונים שפורסמו על ידי מיפקד אוכלוסין בקשר לקבלנים ושיפוצניקים בשטח הנדל"ן למגורים מראה על ירידה של כמעט 28 אחוז בעובדים יחסית לשנת השיא של 2006.
התרומה לירידה במספר העובדים נובעת בעיקר מהמשבר בשטח הנדל"ן שפקד את ארה"ב בשנת 2008 וכתוצאה מכך קטן מספר הפועלים בשטח זה. הקבלנים, מתוך חשש לעתיד, עצרו כמעט לחלוטין את תנופת הבנייה והפיתוח ורק באמצע שנת 2013 החלה הבנייה המואצת והנמשכת עד היום.
המחסור בדיור שנוצר כתוצאה מכך מורגש ברוב חלקי ארה"ב והמחירים עולים. במקומות רבים, בעיקר בניו יורק, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס וטקסס עברו מחירי הבתים את השיא של שנת 2008 לפני הנפילה הגדולה.
נראה שהמחסור המתמשך ימשיך לתרום לעליית מחירי הבתים. משקיעים מכל רחבי העולם רואים בארה"ב מקום בטוח יותר להשקעתם והם ממשיכים להזרים כספים לשם רכישת נכסים כאן.
כולם מקווים שכתוצאה מכך, ינהרו עובדים רבים לענף. אך עם נהירה זו ושכר העובדים שיעלה בהכרח, יקשה על צעירים רבים לרכוש נכסים ואנו תקווה שאיזון כלשהו במספר העובדים, במשכורות ובמחירי הבתים יגרום ליצירת שוק יציב ובריא יותר עם עליות מתונות יותר שיהיו, כבעבר, קשורות למצב הכלכלי ולגובה השכר במשק.


כוח העבודה העיקרי החסר הוא אותם בעלי מקצוע מבוגרים שפרשו מהענף ולא ישובו עוד. חסרונם מרוגש מאוד בעיקר עקב היידע והניסיון העצום שהם צברו בקריירה שלהם. אולי שכירתם מחדש כיועצים תוכל לעזור, אך לציבור הקבלנים פתרונות.

תגובה 1: