יום שני, 9 במרץ 2015

השוק משתפר. עובדה



עם הכניסה לעונת המכירות החמה, כמעט כל הגורמים הקשורים למכירות בתים מראים סימנים חיוביים

הנה כל הבשורות הטובות: יש יותר מקומות עבודה, האוכלוסיה גדלה, מחירי השכירות עולים, ההיצע גדל ומקנה אפשרויות בחירה רבות יותר לרוכשים הפוטנציאליים, ההכנסה למשפחה והחסכונות גדלו והריבית הנמוכה כיום. ואם לא די בכך, נוספו לכלל הקונים אותם בעלי בתים שאיבדו את בתיהם בתהליך העיקול בעקבות משבר הנדל"ן של 2007-2008 וכעת חזר ניקוד האשראי שלהם למה שהיה לפני העיקול. אפילו מחירי הבתים העולים בהתמדה - והגורמים מפח נפש לאלה שאין באפשרותם לעמוד בהם - מראים כי אנשים מרגישים שוב שהם יכולים לשאוף להיות בעלי בית. כל זה יחד תורם להרגשה טובה ולבטחון הציבור בשיפור הקרוב של הכלכלה.

הסיבה לרצון להיות בעלי בתים מבוססת גם על האמונה שהערך המוסף על הבית מהווה סיבה מצוינת להגדיל את הון המשפחה, ומאפשר אף שיפור איכות החיים בעתיד עם המעבר לבית מתאים יותר לצרכים.
הנתון השלילי היחידי כמעט שממשיך להעיק על המצב הוא מספר הבתים הנמכרים. בשנת 2014 ובעקבות העלייה המטאורית בשנים הקודמות, ירד אחוז המכירות בארה"ב בשני אחוז. ירידה זו איננה עומדת בקנה אחד עם השיפור הכלכלי שאנחנו חווים, לכן נראה לפי דעתי עלייה משמעותית במספר העסקאות שיחתמו השנה ובשנים הבאות.

***
בואו נבחן יחדיו את העובדות: שוק העבודה סוף סוף מראה סימנים של גידול מתמשך. בשנה האחרונה נוספו 2.7 מיליון מקומות עבודה למשק. מנקודת השפל לפני למעלה מעשר שנים, נוספו למעלה מעשרה מיליון מקומות עבודה.
רמות השכר עדיין נמוכות, אך הן מתחילות לעלות בעיקר באותם ענפים המבוקשים במשק. גם השתתפות המעסיקים בקרנות הפנסיה לעובדיהם עלתה ב-4.2 אחוז ובהשוואה לשוק העולמי, התחזית היא לעלייה של 2.7 אחוז בתוצר הלאומי בשנת 2015.

האוכלוסיה הכללית בארהב דורשת כיום  למעלה מ-1.5 מיליון יחידות דיור בכל שנה. אבל נראה שב-2014 ניבנו רק מיליון יחידות דיור ופחות ממספר זה בשנים עברו, כשהמספר הנמוך ביותר שנרשם היה ב-1982. רק 1.06 מיליון יחידות דיור ניבנו אז, בעיקר משום שהריבית באותה שנה היתה 18 אחוז.
במילים אחרות, יש לנו משבר בענף הבנייה שנמשך כבר למעלה משבע שנים. חלק מהסיבות לכך הן שרבים נשארים לגור אצל הוריהם, בעיקר בגלל אי ודאות וחשש של הקבלנים באשר לכיוון המשק והבראת הכלכלה. כתוצאה מכך ניבנו מעט מאוד יחידות דיור, ועתה, למרות הבנייה המואצת, אנחנו נמצאים במחסור עצום כשמספר בעלי המקצוע הדרושים קטן מאוד יחסית לצרכים.

שוק השכירות חם מאוד כי רבים עדיין אינם יכולים לקבל הלוואה למשכנתא מפני שהכנסתם אינה מספקת, או כי הם אינם מרגישים בטוחים כל כך במקום עבודתם או בהכנסתם השנתית והם חייבים לשכור.
מצב זה מביא רבים לשקול ברצינות את הכדאיות ברכישה לעומת השכירות, גם עקב הביטחון שהם לא יפונו ושכר השכירות לא יעלה מדי. כמו גם הערך המוסף שיצטבר על הרכישה והאפשרות להוריד את הריבית המשולמת ממס הכנסה.
נקודה נוספת היא כמובן ההיצע. אנו נמצאים בתחילת העונה החמה בענף הנדל"ן, במהלכה משפחות רושמות את ילדיהן לבתי ספר ומחליטות על האיזור בו יעדיפו לגור. בתקופה זו מוצאים הרבה יותר בתים למכירה, וההיצע הוא הגבוה ביותר עתה.
בשוק נורמלי ההיצע הוא של שישה עד שבעה חודשים, ועתה אנו עדים להיצע של חמישה חודשים בלבד. באיזורים מסוימים היצע זה יורד לחודשיים ואף למטה מזה. אנו מצפים להיצע של 25 אחוז יותר מהרגיל. המכירה של בעלי הבתים תביא בהכרח לרכישתם של בתים חלופיים. בכך תגדל התנועה בשוק וסכומי כסף רבים יוצאו על רכישת מוצרים חדשים ושיפוץ הבתים.

***

רבים חסכו בתקופה האחרונה מפני חשש לבאות ולכן עלה מאוד הערך הפיננסי הנקי למשפחה. רבים יושבים על כמויות כסף גדולות ומחפשים דרכים להשקיע אותם במטרה להאדיר את הונם. למשל הם מוכנים לשקול רכישת נכסים להשכרה לטווח ארוך, שיתנו להם הכנסה חודשית קבועה כתוספת לפנסיה ויקלו על חייהם בעתיד.
העובדה האחרונה שרבים דשים בה היא הריבית הנמוכה, עדיין. כשהריבית למשכנתאות היא פחות מארבעה אחוזים להלוואה קבועה של 15 שנה, זוהי בהחלט נקודה מפתה לרכישת נכס.
המימשל אישר לאחרונה הלוואות FHA עם מימון של 97 אחוז מסכום הרכישה והבנקים המסחריים גם הם מציעים מימון זהה.

ולסיכום, עם כל כך הרבה נקודות חיוביות הקשורות לשוק הנדל"ן, האם לא הגיע הזמן גם לכם לקפוץ לבריכה ולהצטרף למעגל הגדל של בעלי בתים מאושרים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה