יום שני, 2 בפברואר 2015

השיפוצים חזרו בגדול



התאוששות המשק עדיין די איטית, אבל ענף השיפוצים פורח באופן מדהים ממש

התמונה הכללית בארה"ב מראה שברוב המקומות שוק הנדלן עדיין מחפש את המומנטום שיאפשר חזרה למצב נורמלי של היצע וביקוש, ויגרום ליציבות מחירים ולשוק הגיוני יותר. לעומת זאת, ואולי בגלל מצב זה, מלאים ידי חברות השיפוצים, קטנות כגדולות, בעבודה. נוצרים אפילו פיגורים בקבלת עבודות נוספות, או שמועד תחילת וסיום העבודה מתארך יותר ויותר.
עלייה נוספת של 4-5 אחוז צפויה השנה, כשהשיפוצים מתחלקים בין בתים פרטיים ויחידות להשכרה. זו עשויה להיות השנה הריווחית ביותר בענף השיפוצים ב-15 השנים האחרונות, והיא תעבור את הסכום שהוצע לשיפוצים בטרם חל המשבר בשנת 2007.
בענף השיפוצים מורגשת עלייה של חמישה אחוז בכל שנה כמעט מאז שנות ה-80. הסיבה העיקרית היא העלייה המתונה בערך הבתים. במצב של עלייה מתונה, נמנעים בעלי הבתים מלהשקיע כסף בשיפוצים יקרים, אך משקיעים בשיפוצים בסיסיים יותר. הם מקווים שבכך יעזרו להעלות את מחיר הנכס, מה שיחזיר להם את ההשקעה בשיפוצים, בתוספת רווח יחסי.
סיבה נוספת המאטה את כמות השיפוצים היא שבעלי בתים רבים איבדו את המוטיבציה להתקין חלונות ודלתות שיביאו לחיסכון באנרגיה, כשהתמריצים הממשלתיים והעירוניים הולכים ונעלמים. תמריץ נוסף הוא כמובן הירידה החדה במחירי הגז לחימום ומחירי האנרגיה בכלל.
אחד הדברים שמשאירים את ענף השיפוצים ברמתו הגבוהה הוא דור המבוגרים, המשפצים ומתאימים את בתיהם למצבם הפיזי וצריכתם הפרטית. בעלי בתים אלה מתקינים בביתם הישן מעקי בטיחות לצד המדרגות, מעליות פנימיות, הופכים את איזורי המגורים בקומת הקרקע לחדרי שינה מרכזיים, ועוד שיפוצים נוספים בחדרי האמבטיות והשירותים.

***

רוב עבודות השיפוץ מתרכזות בחידוש או בנייתם מחדש של המטבחים והאמבטיות. עבודות אלה אינן זולות כלל ומהוות כ-30 אחוז מכלל עבודות השיפוץ. ההנחה היא שמגמה זו תימשך גם השנה במקביל להמשך עליית מחירי הבתים. ההוצאות על שיפוצים ומחירי הבתים מקבילות מאז שנת 2012. בממוצע אחוז אחד מערך הבית מוצא על שיפוצים, ומורגשת עלייה בביקוש לכך, ומספר הצעות המחיר לשיפוץ גבוה מאוד.
נראה שבעלי הבתים שוב מרגישים ביטחון בקשר לנכסיהם וערכם, וביטחון זה ממשיך לעלות עם המחסור הגדל בבתים למכירה. התחזית היא שמחסור זה יעמיק עקב הגידול הטבעי, העלייה הגוברת לארה"ב כמדינה מועדפת, וכמות המשקיעים הבינלאומיים והמקומיים הרואים בארה"ב מקור משיכה עקב אי היציבות של שאר כלכלות העולם.
בעלי בתים מרגישים די בנוח להוציא כספים על אביזרי מותרות כמו חדר הזעה, חדר שמש וחדרי כושר. הם מאמינים שבכך תשתפר איכות חייהם וערכו המוסף של ביתם יעלה מאוד בעתיד כשיחליטו על מכירתו.
מראיונות של חברות שיפוץ גדולות עולה שחלק גדול מהן אפילו לא משתתפות במכרזים לשיפוץ, כי העומס כל כך גדול שהן לא יהיו מסוגלות לבצע את העבודה אם יזכו בה.
בלוס אנג'לס, חברות שיפוץ יוקרתיות הנוטלות חלק בשיפוצים ברמות של בין חמישה לעשרים מיליון דולר, מונות חלק עיקרי מהלקוחות שלהם כתושבי חוץ שמשפצים במטרה לעבור לגור בבתים בעתיד. גם כאן השיקול העיקרי הוא יציבות המטבע והכלכלה, ובעליהם מעדיפים להשקיע כסף רב בכדי להיטיב את איכות חייהם בארהב.
ישראלים רבים נכנסו ונכסים לשוק השיפוצים המקומי מתוך אמונה שגם הם יוכלו להרוויח מגל העבודות הנוכחי. רבים אחרים מוכנים להשקיע ברכישת בתים הדורשים שיפוץ, להשקיע בשיפוצים ולמכור אותם ברווח ניכר, או להשכיר אותן ולמכור בעתיד.

***

הבעיה היא שאין מספיק בתים בשוק שאפשר לרכוש במחירים זולים, להשקיע בהם את המינימום ולמכור ברווח. רבים עשו זאת בשנים 2009-2011 כשהשוק עדיין היה בשפל, ונכסים רבים נמכרו על ידי הבנקים או בתהליך העיקול. עתה אנו נמצאים במצב בו אחוז הנכסים הנמכרים על ידי הבנקים או בתהליך העיקול עומד על שבעה אחוז בלבד מכלל הנכסים הנמכרים בארה"ב. אחוז זה נמוך יותר מבעבר, והוא מקביל לאחוז שהיה בשנים רגילות כחלק מקובל מסך כל ההלוואות למשכנתאות שניתנו לבעלי בתים.

רבים מחפשים בתים להריסה כדי לבנות על הקרקע בית חדש ההולם את שאיפות הקונים ומקנה להם את הנוחיות והלוקסוס שהם רוצים בו, אך מחיריהם של בתים כאלה עולה בהתמדה וקשה מאוד למצוא בית כזה. מומלץ לחשב טוב את עלויות הבנייה, הרשיונות, משך הבנייה והסיכויים להרוויח מספיק בכדי להצדיק את הסיכון ברכישה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה