יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

רואים את סוף המלחמה

רואים את סוף המלחמה

ההיצע עולה ומלחמת המחירים הארוכה של שוק הנדל"ן דועכת

יואב ואשתו היו עדים למלחמת החורמה שהתרחשה בשוק הנדל"ן בגלל ההיצע הנמוך. לאחר שלושה חודשי חיפושים, הצעות רכישה שלא התקבלו ותיסכול, החליטו לקחת פסק זמן ובחודש יוני האחרון יצאו מהשוק. עכשיו המכירות בוואלי נפלו כ-20 אחוזים לעומת השנה שעברה, ולמרות שההיצע נשאר מצומצם, מספר הבתים שהוצעו למכירה עלה פי שניים. "בכמה בתים שעברתי לידם בדרך לעבודה, השלט 'למכירה' מוצב בחזית כבר למעלה מחודשיים", מספר יואב, "בתקופה בה חיפשנו הבתים נחטפו תוך שבוע-שבועיים".
בקליפורניה, נוואדה ואריזונה, בהן המלחמה הביאה לעלייה משמעותית במחירי הבתים, השוק החם של הקיץ פינה מקומו להתקררות בביקוש. והתקררות זו הביאה חזרה לשוק קונים פוטנציאליים, שכמו יואב ואשתו, גם הם לקחו פסק זמן בחיפושים. העלייה במחירים הביאה לעלייה בערך הבתים ויחד עם העלייה באחוז הריבית למשכנתאות, הרחיקו רוכשים רבים ששוב לא יכלו לקבל הלוואה למשכנתא. העובדה הזו הביאה בעלי בתים רבים להציע את בתיהם למכירה עתה, מחשש שהמתנה מיותרת תהיה בעוכריהם.
המחירים המבוקשים בחודש ספטמבר הראו נטיה לירידה, כשרבע מהבתים הוצעו במחיר נמוך מהממוצע. זו הירידה הגדולה ביותר שראינו משנת 2007. כתוצאה מכך ההיצע גדל והעסקאות על בתים לא חדשים הראו ירידת מחירים גבוהה בהשוואה לשלוש השנים האחרונות.

שינוי כיוון
הקונים הפכו שקולים יותר ואינם ממהרים כבעבר. חלק ממגמה זו נובע מהעובדה שהחורף נחשב לתקופה האיטית ביותר בשנה, אבל מעבר לכך, קונים רבים יותר מהמצופה האטו את קצב הרכישה. השבתת הממשלה בחודש ספטמבר תרמה אף היא לחוסר הביטחון של הציבור.

בקשות להלוואות
ירידה במספר הבקשות להלוואות מורגשת עקב עליית הריבית, ולמרות שהיא ירדה שוב, מספר גדול של מבקשים אינם יכולים לקבל הלוואה. כלכלנים מעריכים שתהיה ירידה במספר הרכישות בשנת 2014, אך המחירים יעלו בממוצע ב-4 אחוזים. מספר זה מהווה מחצית מהתחזית ברבעון השני של השנה, שעמדה על כ-8 אחוזים. ההפחתה בביקוש, בעיקר במדינות כקליפורניה, נוואדה ואריזונה, בהן הורגשה הנפילה הגדולה ביותר במשבר הנדל"ן, פוגעת לא מעט בקצב התאוששות הכלכלה במדינות אלה.

ערך מוסף שלילי
הערך המוסף שהצטבר עד עתה עזר לבעלי בתים במצוקה למכור ברווח, או לקבל הלוואה משנית מהבנק בכדי שלא יאבדו את בתיהם. אבל ירידת המחירים האחרונה מביאה נטל נוסף על כתפי בעלי בתים אלה.

המחירים בקליפורניה
קליפורניה מהווה 10 אחוז מכלל שוק הבתים בארה"ב, וכיום צריך רוכש פוטנציאלי להראות הכנסה מינימלית של 89,170 דולר בכדי לרכוש בית ממוצע במחיר של 433,950 דולר. באותה תקופה בשנה שעברה היה הערך הממוצע 339,940 דולר. מחקר שנעשה לאחרונה מראה שבערי החוף בקליפורניה, מחירי הבתים הם ב-20 אחוז גבוהים יותר מערכם האמיתי. המחקר לקח בחשבון נתונים רבים כגון היחס לתקופה ארוכה של מחיר הבית, הכנסת בעל הבית, הוצאות מימון ההלוואה, מחירי השכירות וצמיחה טבעית של האוכלוסיה.

התאוששות שברירית
השוק בקליפורניה, בו היצע הבתים נמוך בדרך כלל, מראה את העלייה הגבוהה ביותר במספר הבתים המוצעים למכירה. באיזור ריברסייד יש עלייה של 48 אחוז לעומת השנה שעברה ולוס אנג'לס צועדת אחריו עם 25 אחוז. ועדיין, התאוששות מאוד עדינה ושברירית. ההיצע גדל בעיקר באיזורים שסבלו ביותר מנפילת שוק הנדל"ן ולכן תשומת לב רבה ניתנת להם.
גם העלייה בריבית למשכנתאות משפיעה על השוק , כשקונים רבים שוב אינם יכולים להראות הכנסה מספקת לשם קבלת אישור הלוואה. מלחמת המחירים בהחלט דועכת ורבים מהמומחים שואלים אם ההתאוששות תמשיך או שנראה נסיגה כלשהי.

חששות המשקיעים
המשקיעים מתחילים לדאוג כי ככל שלוקח יותר זמן למכור נכס, כך יורדת הכדאיות שלהם להשקיע. אלה שלוקחים הלוואה, הרי הריבית שהם חייבים לשלם על נכס להשקעה מגיעה לעתים לכדי 12-17 אחוז. עלייה מתונה מאפשרת חישוב נכון יותר של הסיכונים להשקעה, אך בשוק החם שחווינו, הסיכון גדל כי המחירים עלו מהר מאוד תוך תקופה קצרה יחסית וכשהשוק נעצר, הרווחים הצפוייים הפכו לעתים להפסדים.

עם יציאת המשקיעים מהשוק, הרוכשים החדשים יכולים לנשום לרווחה כי הם שוב אינם צריכים להילחם על כל בית. יואב ואשתו נכנסו שוב לשוק בתחילת נובמבר והגישו הצעת רכישה לבית נחמד בוואלי ווילאג', עם שלושה חדרי שינה ושתי אמבטיות. הצעתם התקבלה ולמרות שהיו צריכים להגדיל את סכום ההשתתפות העצמית שלהם, עדיין העסקה היתה כדאית עבורם והיא עומדת להיסגר ממש רגע לפני כניסת השנה החדשה. מתנה נהדרת. יואב: "זה שלא היינו חייבים להחליט במהירות ובעל הבית רצה מאוד למכור, היתה קומבינציה מנצחת עבורנו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה