יום שני, 25 בנובמבר 2013

סיכום שנה

סיכום שנה

שנת 2013 היתה מוזרה מאוד בשוק הנדל"ן. הנה סיכום של מה שהיה והערכות לגבי מה שצפוי בשנה הבאה

קל מאוד להסתכל אחורנית על השנה החולפת ולהצביע על הסימנים שהיינו צריכים לזהות. בדיעבד,  התמונה תמיד נראית פשוטה וברורה, אבל למרבה הצער אין באפשרותנו לחזות את העתיד. תקופה מוזרה ולא קלה עברה על רבים מאיתנו בכל הקשור לשוק הנדל"ן, כשההיצע היה קטן מאוד והרבה מאוד קונים התחרו על כל בית שעלה לשוק במחיר סביר. במבט לאחור אפשר לראות שהקומבינציה של ביקוש גבוה וריבית נמוכה במיוחד, היא שגרמה לכך שבתים נחטפו במהירות לאחר שקיבלו הצעות רכישה רבות, לעתים קרובות במחירים שעלו על 
המוצע תמורתם.

בשנה הבאה נראה שהשוק יחזור למצב נורמלי, הביקוש וההיצע יצרו איזון יחסי כשאפשרויות הרכישה יוקלו, והשוק לא ינטה כל כך לטובת המוכרים. נכון שאי אפשר להבטיח מתי בדיק זה יקרה. הביקוש עדיין יהיה גבוה מאוד ולהערכתי גם יצביע על מחירים גבוהים יותר.

הנה, לפניכם, מספר הערכות לחורף הקרוב ואיך הן עשויות להשפיע על השוק:

* הביקוש יפחת. זה לא סוד שהרבעון אחרון של השנה הוא האיטי ביותר בכל הקשור למכירת וקניית בתים, כשהנתונים מצביעים על ירידה של כ-15 אחוז ביחס לרבעון השלישי. נכון שעדיין התנועה די ערה, וחודשי נובמבר-דצמבר הם בדרך כלל חלשים יותר. אי אפשר להשוות את חודשי מאי הסוערים לחודשי נובמבר המתונים מאוד, אך צריך לציין שאם אתם רציניים ברצונכם לרכוש נכס, ההזדמנויות והסיכויים גדולים הרבה יותר.

* הריבית למשכנתאות תעלה. שוק הנדל"ן בחודשים האחרונים של 2013 ובתחילת 2014 יושפע מאוד מאחוזי הריבית, כשלפי כל הנתונים היא תהיה גבוהה יותר ובתהליך של עלייה מתונה אך מתמדת. אבל אפילו אם הריבית תעלה באחוז מלא כפי שחוזים המומחים, זה עדיין נמוך יחסית לשנים עברו.
עקב עליות הריבית ידרשו הקונים הפוטנציאליים להנמיך ולאזן את ציפיותיהם. אם הקונים האלה מותחים את החבל ומוכנים להשקיע כל אגורה שיש להם למטרת רכישת בית, הם יצטרכו להעריך מחדש את יכולתם הפיננסית ולחפש בתים במחירים נמוכים יותר ואולי גם באיזורים פחות רצויים. בהחלט יתכן שאפילו עלייה קטנה זו בתשלום החודשי תרפה ידי רבים והם ינשרו מהשוק, מה שעשוי לאפשר לקונים אחרים לרכוש בתים כשהתחרות קטנה יותר.

* ההיצע עדיין יהיה די ממוצע. בשוק נדל"ן נורמטיבי, מלאי הבתים המוצעים למכירה עומד בממוצע על 8.6 חודשים – כלומר זה הזמן שיקח למכור את כל הבתים בשוק עם ביקוש נוכחי וללא תוספת בתים אחרים. בשנה האחרונה חווינו ירידה במלאי לדרגה שלא נראתה כבר שנים ועמדה על 3.2 חודשים. העלייה במחירים שהיתה בממוצע שנתי של 3.6 אחוז, הגיעה לעתים לעלייה של 8 אחוז לחודש עד מרץ השנה, אז הגענו ל-10 אחוז לחודש מאז ועד היום.
 שינוי זה בהחלט מהווה נקודת מפנה חשובה במגמה. בעלי בתים שהיו בצרות, כי איבדו את הערך המוסף של ביתם, רואים עלייה משמעותית בערך הבית ויכולים אפילו להרוויח כסף, כך שרעיון המכירה קוסם להם הרבה יותר. לכן אני מאמין שהאיזון בשוק הנדל"ן יתממש בחודשים הקרובים. מספר הבתים שהוצעו למכירה עד סוף אוגוסט השנה הראה ירידה של כ-10 אחוזים מסוף אוגוסט 2012, אך המספרים הרבה יותר קרובים בממוצע הרב שנתי, כשההיצע בחודש מרץ השנה היה ב-40 אחוז פחות. כך שיש עלייה מורגשת עכשיו בהיצע יחסית לאותה תקופה בשנת 2012.

* מספר הימים בהם הבית מוצע למכירה - יוארך. כיום יש יותר קונים ממוכרים בשוק, כך שהבתים יימכרו, כנראה, מהר יותר. הנתונים מראים שמספר הימים בהם עומד בית למכירה לפני שהוא נמכר, מקביל למספרם בשנת 2005. זו עובדה שככל שההיצע גדל כך ינתנו לרוכשים הפוטנציאליים אפשרויות השוואה טובות יותר, והם ישקלו היטב בטרם יגישו הצעת רכישה על נכס.
המשוואה די ברורה - ככל שבעלי הבתים ירצו יותר למכור, כן יירדו המחירים בכדי להיות תחרותיים יותר וכך יגדל משקלם של הרוכשים. זה בהחלט יתן להם אפשרות לשקול בטרם יחליטו ללא הלחץ העצום הקיים היום להחליט עוד לפני שבדקו את כל ההיבטים. שוק הנדל"ן משתנה כל הזמן ולא חשוב אם אתם קונים או מוכרים, חשוב מאוד עבורכם להבין את השוק ואת יכולתכם הכספית בטרם תחליטו על הכיוון שעליכם לקחת.

כיום אנחנו בהחלט בנקודה מאוד לא ברורה בכל הקשור למצב הפוליטי והכלכלי במשק האמריקאי כשהגרעון הפיננסי עצום, הממשלה מהססת ולאזרחים רבים אין מקורות פרנסה קבועים. אם נוסיף לכך את תכנית הבריאות שעלתה על שרטון מבלי שאף אחד יודע איך לרדת ממנו - אני מאמין שמכירות הנדל"ן ברבעון האחרון של השנה, יראו לנו בהחלט על תוצאות הצעדים שהממשל נוהג והשפעתם עלינו עתה ובשנה הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה