יום שני, 11 בנובמבר 2013

הקבלנים תופסים ביטחון

הקבלנים תופסים ביטחון

מדד בטחון הקבלנים הגיע לדרגה הגבוהה ביותר מאז 2005. אז מה מה זה אומר לגבי השוק כולו


כולנו מודעים למחסור בהיצע הבתים הקיימים בשוק והתחרות המטורפת למצוא נכס מתאים אפילו כשהמחירים עולים. עתה, פורסמו נתוני מחקר המראים שאחוז קבלני הבתים החדשים המרגישים ביטחון בבנייה והשקעה בנכסים חדשים, עלה ל-58. כל עלייה מעבר ל-50 אחוז מוכיחה ששוק מיוחד זה מראה סימנים חיוביים לעתיד ורוד יותר לכלכלת ארה"ב. בנייתם של נכסים חדשים יוצרת מקומות עבודה רבים לא רק בבנייה עצמה ובתכנון, אלא גם בעבודות לקבלני משנה וכן ליצרני רהיטים, מוצרי חשמל וציוד לבית.

העלייה הגדולה בשנה האחרונה נעצרה במקצת מתוך ציפיה לכיוון עליית או ירידת אחוזי ההלוואה למשכנתאות, וכמו כן מגמת הבנקים להקל, סוף סוף, את דרישותיהם לאישור הלוואות. המחסור הגדל במגרשים לבנייה ועליית שכר העובדים בענף, ממשיכים להקשות על פריצת דרך משמעותית בשוק הנדל"ן. חברות בנייה רבות מצהירות שעליית הריבית שחווינו בחודשיים האחרונים מאטה אמנם את ההתאוששות, אך לא עצרה אותה לחלוטין. ההזמנות לבנייה חדשה שנחתמו בחודשים האחרונים, ימשיכו לתרום לשיפור עם קבלת עובדים חדשים לענף ועליית שכר העבודה עבורם, שימשיך כנראה לעלות, כל זמן שהביקוש נמשך.

דו"ח אחר שפורסם לאחרונה מראה שרמת החיים עלתה פחות מהמצופה, מה שמראה שייקח זמן עד שהאינפלציה תגיע לרמה שמשרד האוצר מצפה לה. גם מדד מחירי הצריכה מראה על עלייה מתונה מאוד, והוא עלה רק ב-0.1 אחוז בחודש האחרון וב-0.2 אחוז בחודש שלפניו. מדד מחירי הבתים עומד על אותה רמת שיא שהיתה בינואר 2006 ותנועת הקונים עלתה לרמה שהיתה באוקטובר 2005.
נתונים אלה אינם מפתיעים בהתחשב בשוק העכשווי, בו כל קונה פוטנציאלי יגיד לכם עד כמה קשה לרכוש נכסים למרות כל המאמצים. הנתונים המקומיים שונים מהנתונים הכלל-ארציים, כי מיקום הנכס הוא בעל חשיבות עליונה ואיזורים שונים מראים נתונים העומדים בסתירה לנתונים הכלליים, כמו למשל בקליפורניה.

***
מחירי הנכסים למגורים בקליפורניה נמצאים בעלייה מתונה ובהחלט עוזרים להתאוששות הכלכלה המקומית, אבל עליית הריבית למשכנתאות מהווה נטל על התאוששות זו. הריבית שעמדה על 4.57 אחוז באמצע ספטמבר ירדה אמנם ל-4.32 היום, אך היא עדיין גבוהה כי מחירי הבתים ממשיכים לעלות. עלייה זו, בשילוב עם עליית הריבית, מרחיקות את אפשרות הרכישה מקונים פוטנציאליים רבים שאינם מקבלים אישור להלוואה עקב הכנסתם השנתית הנוכחית ויכולתם, לפי סולם הבנקים, לעמוד בתשלומים החודשיים.
הצהרתו של נגיד הבנק האמריקאי בחודש מאי לפיה הממשל שוקל להאט את רכישת איגרות החוב הממשלתיות, גרמה לעלייה משמעותית באחוזי הריבית, שעמדו אז על 3.81. בחודש האחרון לבד עלתה הריבית בשלושת רבעי האחוז, שזו עלייה גבוהה מאוד. נציגי הקבלנים טוענים שעלייה זו תאט, אך לא תעצור את ההתאוששות בשוק הנדל"ן והבנקים המלווים להם כספים לבנייה ופיתוח נכסים חדשים, מראים רווחים נאים ברבעון השלישי של השנה. הציפיה היא לעלייה של 18 אחוז במספר הבתים החדשים שיוצאו למכירה בקרוב ושיעמדו, כנראה, על 2,893 בתים חדשים. ארגון הקבלנים מאמין שעליית הריבית תשפיע זמנית בלבד על תהליך התאוששות שוק הנדל"ן האמריקאי בכלל, ובאיזורים המבוקשים בארה"ב ובערים הראשיות עיכוב זה כמעט ולא יורגש.

חוסר הבהירות בכל הנוגע לשוק הנדל"ן בעקבות הנפילה הגדולה, גרם לקבלנים לעכב חידוש חוזים ולא להתחיל לבנות מחדש. אך עתה, כשההתאוששות מורגשת, הקבלנים חזרו במלוא המרץ לבנות בתים ודירות בכדי להדביק את הביקוש שנוצר. כתוצאה מכך עלה הביקוש להשכרה, מורגש מחסור ביחידות דיור המוצעות לשכירות ומחיריהם עולים בהתמדה. המחסור המורגש כיום הוא הגבוה ביותר שנרשם מאז הרבעון השלישי של 2001 לפי נתונים כלל ארציים.

***
שוק העבודה החלש, המספק מספר נמוך מאוד של מקומות עבודה חדשים, משמש משקל נגד ומרסן את הביקוש לשכירות שהיה יכול להיות הרבה יותר גדול אם מספר המועסקים במשק היה גדול יותר. גם כך, מנבאים כלכלנים שהעלייה במחירי השכירות תעלה ב-4-5 אחוז משנה לשנה. הבתים החדשים שיושלמו עד השנה הבאה, יגדילו את מספר הנכסים שיוצאו למכירה ולהשכרה. כתוצאה מכך יגדל ההיצע לשכירות ומחירי השכירות כנראה יירדו.

עדיין, רכישת נכסים לשם השכרתם מוכיחה את עצמה כמקור הכנסה טוב לבעליהם. גם הקבלנים מודעים לביקוש הרב לבתי דירות להשכרה והם בונים נכסים אלה במהירות גבוהה, כי עליית המחירים מביאה כמובן לעליית אחוזי הרווח של הקבלנים.

מצד שני, מחירי השכירות הגבוהים הופכים את רכישת הנכסים לעדיפה על רבים, כי ההפרש בין הרכישה להשכרה קטן. הידיעה כי אף בעל בית לא ינשל אתכם מביתכם, גורמת לרבים להעדיף רכישה. היתרונות הם גם יצירת ערך מוסף לנכס, סכום המשכנתא ההופך בעצם להשקעה וההרגשה הטובה של להיות בעל בית, מה שעדיין מהווה את החלום האמריקאי של רוב האזרחים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה