יום שלישי, 19 בנובמבר 2013

עלייה לצורך עלייה

עלייה לצורך עלייה

נתונים עדכניים מראים שערכם המוסף של הבתים עלה בלמעלה מ-10 אחוז השנה. ההתאוששות נמשכת


למרות ההאטה בביקוש לבתים בחודש אוגוסט, שנבעה מעליית הריבית ויכולת הרכישה של האזרח הממוצע, ההתאוששות ממשיכה להראות אותותיה - סך כל הבתים שנמכרו, כולל מכירת נכסים במצוקה, מראה עלייה ממוצעת שנתית של 12.4 אחוזים. פרסומים אלה מאומתים במחקר שנעשה על ידי חברה המתמחה בניתוח שווקי הנדל"ן בארה"ב, והמראה שהעלייה בכל רחבי המדינה הגיעה ל-10.9 אחוז מהשנה שעברה. ואילו מחקר שנעשה על-ידי חברת 'קורלוגיק', הראה גידול שנתי של 12.7 אחוז.
נתונים אלה מוכיחים שאכן השוק מתאושש בהתמדה ואם תשאלו קונים פוטנציאליים על הרפתקאותיהם בשטח הנדל"ן, תקבלו אישור נוסף לעובדה זו. הריבית החלה לרדת בחודש האחרון ומרחפת סביב ה-4 אחוז להלוואה קבועה ל-30 שנה. זה הביא גל חדש של רוכשים פוטנציאליים במאמץ לרכוש בתים, מתוך אמונה שההתאוששות תביא לעליית מחירים ואם הם לא ירכשו היום, החלום האמריקאי עלול להתרחק מהם אף יותר. לא מפתיע שבקליפורניה מורגשת עליית מחירים של 23.1 אחוז, שמפגרת רק במקצת אחרי נבאדה עם 25.9 אחוז (צריך לזכור כי בנבאדה ירידת המחירים בעקבות המשבר של שנת 2007 היתה דרסטית מאוד).
עקב עליית הערך המוסף של בתים למגורים, קטן בהרבה מספר הנכסים המוצעים למכירה בשורט סייל. בעלי בתים במצוקה יכולים למכור את ביתם, לשלם לבנק את חובותיהם ואפילו להישאר עם מעט כסף בכיס, ובכך לא יפגע ניקוד האשראי שלהם והם יוכלו לרכוש נכסים שוב כשהמצב הכלכלי ישתפר.
גם מספר הנכסים המעוקלים המוצעים למכירה על ידי הבנקים קטן בהרבה מבעבר, בעיקר בקליפורניה. מעניין עד כמה נכון הפתגם, בעיקר בשטח הנדל"ן, שאומר כי הקבוע היחיד שאפשר לסמוך עליו הוא השינוי. בשנה וחצי האחרונות ראינו את שוק הנדל"ן מרקיע שחקים. האזורים שנפגעו הכי הרבה במשבר נחלצו ממנו בעזרת משקיעים זרים ומקומיים שרכשו נכסים שבעליהם שקעו בחובות או איבדו את מקום עבודתם. רכישת נכסים אלה הרימה את מחירי הנכסים בסביבה, וככל שתאבונם של המשקיעים גבר, כן עלה מחיר הבתים.

***
תופעה זו הביאה לא רק לשיפור שוק הנדל"ן, אלא גם עזרה לבעלי בתים רבים שערך ביתם היה נמוך יותר מסכום ההלוואה שנלקחה עבורו. היא איפשרה לבעלי בתים אלה לקבל הלוואה משנית ובכך יכלו להישאר בבתים או למכור אותם, אפילו ברווח מינימלי, ולצאת מהמצוקה הכספית אליה נקלעו. עקב עליית מחירים זו, יצאו המשקיעים מהשוק כי הרווחים המהירים שוב לא היו כה זמינים, ובכך נפתחה שוב הדלת לרוכשים חדשים המעוניינים לגור בבית ולגדל בו משפחה.
השינוי הביא נהירה גדלה והולכת ולמרות שמחירי הבתים עלו, הם עדיין לא הגיעו לימי השיא בשוק הנדל"ן. גם הריבית הסבירה איפשרה לרבים לקבל הלוואות מהבנקים, שערך הנכס הגבוה ששימש כערבות איפשר להם לאשר הלוואה. הנפילה הקטנה בחודש שעבר במספר הנכסים שנרכשו, נבעה מהריבית הגבוהה. נפילה זו שינתה כיוון עם ירידת הריבית והביאה לתנועת רכישות מחודשת ולהמשך הצמיחה בשוק.
למרות שאפשרויות הרכישה של בית ממוצע ירדו עקב העובדה שהמחירים עלו השנה בלמעלה מ-16 אחוזים ב-25 ערים גדולות בארה"ב - והריבית שהיתה 3.7 אחוז לפני שנה עומדת היום בממוצע על 4.43 אחוז - קליפורניה היא אחת המדינות שהביקוש בה גבוה ורבים הם אלה המסוגלים לרכוש כאן. בחלק גדול מהמקרים, ההורים עוזרים בגיוס סכום ההשתתפות העצמית ובמקרים מעטים יותר אף בתשלום חלקי של ההלוואה.

***
אנו עדים היום להאטה עונתית בעליית מחירי הבתים, כשתקופת החורף היא התקופה האיטית ביותר במכירות. מחפשי המציאות יוצאים מהשוק והנשארים בו הם הרוכשים הרציניים המעוניינים לקנות למטרות מגורים. אליהם נוספים רבים מהמעמד הבינוני-עליון שנזקקים לרכוש לפי המלצות רואי החשבון שלהם, בכדי לאזן את ההכנסות שצברו השנה ובכדי שלא יצטרכו לשלם מיסים גבוהים מדי על רווחיהם.
תנודות השוק הן בהחלט לא עבור אלה עם לב חלש. כפי ששוק המניות דורש חוסן נפשי, כן גם שוק הנדל"ן. השינויים המתרחשים בתדירות בסוג ההיצע בשוק, המחירים, גובה הריבית המשתנה מדי יום והאפשרות לקבלת הלוואה מיידית כשאתם מוצאים את הבית המתאים, גורמים מתח מתמיד. זה יכול להפוך לייאוש כשאתם מפסידים בית עליו נתתם הצעת רכישה וכבר ראיתם את עצמכם חיים בו.

מצד שני, לעתים, כשאתם ממש על גבול הייאוש והאכזבה, מגיעה שיחת טלפון מסוכן הנדל"ן של הבית שחשבתם שהפסדתם, והוא מעוניין לדעת אם אתם עדיין רוצים את הבית כי העיסקה עם הקונה השני נפלה. נכון שזה מלחיץ, אך כשאתם סוף סוף זוכים בנכס, הרגשת האושר מחפה על כל אותם רגעי מתח שעברתם בעבר והעתיד שוב נראה ורוד ומבטיח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה