יום שני, 9 בדצמבר 2013

עוברים לדירה

עוברים לדירה

מגמה חדשה ומעניינת מאוד סוחפת את צעירי לוס אנג'לס: העדפת קנייה של דירה בעיר על בית בפרבר

בדרום קליפורניה נעצרה במקצת מכירתם של בתים פרטיים עקב מחירם הגבוה, אך התיאבון של הצעירים גבר בכל הקשור לרכישת דירות כאלטרנטיבה עדיפה, לפחות בכל הנוגע לבית הראשון. השינויים בגישה הגבירו את הביקוש לדירות, כשהדגש מושם על דירות באיזורים עירוניים, בערים ובקירבה למקום עבודתם של הרוכשים, למקומות בידור ומרכזי קניות. בחודש אוקטובר הורגשה עלייה ניכרת במכירת דירות, לעומת ירידה במכירות בתים פרטיים. רכישת דירות היוותה 22 אחוז מכלל רכישות הנדל"ן בדרום קליפורניה, וזהו האחוז הגבוה ביותר בעשור האחרון.

אלי וארוסתו היו מעדיפים בית פרטי מרווח עם גינה יפה, אך המחירים המאמירים השאירו אותם מחוץ למשחק באיזור אותו העדיפו במזרח לוס אנג'לס, והם היפנו מאמציהם לרכישת טאון האוס. "בית פרטי עם גינה זה דבר נפלא", אומר אלי, יועץ השקעות בן 34, "אך זה נשאר בגדר חלום רחוק ואידיאלי".

המעניין הוא שטרנד רכישת דירה או טאון האוס לא נוצר רק בגלל בעיות תקציב וקשיי קבלת הלוואה. יותר ויותר צעירים פשוט מאמצים לעצמם את חיי העיר התוססים לעומת החיים בפרברים שהיו מועדפים על ידי הוריהם. מבוגרים צעירים יעדיפו שימוש בתחבורה ציבורית על השתתפות כמה נוסעים במכונית אחת בדרכם לעבודה וממנה, או הזמנת שירות בטלפון שיאסוף אותם לנסיעה קצרה יחסית לעבודה. וכך הפך דאון טאון לוס אנג'לס מוקד משיכה לצעירים אלה.

***
הפרש המחירים בין בית פרטי לדירה עומד על 20-30 אחוז, אבל ההבדל האמיתי הוא במיקום. דירות  ממוקמות באיזורים נוחים יותר לצעירים שעובדים בעיר. החישוב הפשוט הוא בכמה מישורים: חיסכון ניכר בדלק על ידי שימוש בתחבורה ציבורית; צמצום הזמן הנדרש לנסיעה בבוקר לעבודה וחזרה הביתה; האפשרות לוותר בכלל על רכישת רכב וחיסכון הוצאות ביטוח ואחזקה שוטפת, מה שיקל על ההוצאות ויאפשר לבזבז כסף על חיים נוחים יותר, ללא המתח הנלווה לישיבה בפקקים בשעות השיא.

דוגמה טיפוסית למצב נתנה לקוחה שלי שרצתה לעבור מהדירה השכורה שלה בדאון טאון לוס אנג'לס לבית פרטי, כדי להגשים את החלום האמריקאי ולהיות בעלת בית. היא בת 31 ועובדת בבנק, וככל שחשבה על כך יותר, כך מצאה יותר ויותר סיבות לגור בעיר. "צעד אחד מהדירה יש בר נהדר לצעירים, שני צעדים משם נמצא הסופרמרקט ושלושה צעדים משם נמצא סטארבקס, ובמרחק שלושה בלוקים קצרים יש מרכז קניות מעולה". היא החליטה לשנות את ההחלטה לרכוש בית פרטי וקנתה דירה בעיר ב-575,000 דולר, והיא ממש בעננים. "תמיד אוכל למכור את הדירה ולעבור לבית פרטי בעתיד אם התוכניות השתנו".

***
בנייתם של בתי דירות נעצרה עם נפילת השוק ב-2007 והקבלנים פחדו להשקיע מתוך חשש לעתיד הכלכלי ולמגמת הרכישה של הציבור. לאחר שחששות אלה נמוגו עם התאוששות שוק הנדל"ן והמחסור בנכסים שהביא לעליית מחירים, ובד בבד עם ההרגשה הכללית במשק שאנחנו בדרך ליציאה מהמשבר - החלה נהירה מצד רוכשים חדשים שלקחו פסק זמן מהמירוץ למציאת דיור הולם. במקביל הקבלנים החלו לבנות במשנה מרץ בתי דירות למגורים בכל רחבי העיר, אולי מתוך שאיפה למכור אותם כל עוד המירוץ נמשך והמחירים עולים.

הקבלנים שוב אינם חוששים מהפסדים, כי המחירים העולים של הדירות מקנים להם אחוזי רווח הגיוניים. הדירות החדשות מרווחות יותר, בעלות שטח גדול יותר מבעבר ומתוכננות היטב למגורים מתוך התחשבות בצרכי הרוכשים הצעירים בעיקר.

לנו, כישראלים, דיור עירוני מקובל מאוד, כי רבים מאיתנו גדלו בדירות בארץ. בנוסף, אנחנו אוהבים מגורים חדשים, כך שרבים רוכשים דירות, אם לא בעיר, אז בוואלי שמאפשר מגורים נוחים מאוד במחירים סבירים.
אם אתם מעוניינים ברכישת דירה בבית דירות, כדאי שתנקטו בצעדים אלה:

התקשרו לסוכן הלוואות לבחון את זכאותכם ואת סוגי ההלוואות העומדות לרשותכם. כדאי לפנות לסוכן הלוואות עצמאי, שאיננו עובד בבנק אחד, כי הוא יוכל לבדוק עבורכם הצעות בכל הבנקים. אם אין ביכולתכם לבוא עם סכום כסף כהשתתפות עצמית של 20 אחוז ומעלה, כדאי לבדוק הלוואות FHA עם השתתפות עצמית של 3.5 אחוז בלבד, אך עם מגבלות שונות המייקרות את החשבון הסופי. במקרה כזה, בית הדירות בו אתם עומדים לרכוש דירה חייב להיות מאושר על ידי ה-FHA לקבלת הלוואה. אם לא, רוב הבנקים הרגילים, המסחריים, נותנים הלוואות למשכנתאות בהשתתפות עצמית של 5 או 10 אחוז בלבד ועם מגבלות מעטות יותר מאשר הלוואות FHA.


למרות שאינני מומחה להלוואות, אוכל לתת לכם שיעור קצר בטלפון או בדואר אלקטרוני על הנקודות שעליכם לוודא עם תחילת תהליך החיפוש. הערך המוסף של דירות אינו גבוה כמו בית פרטי, אך הוא בהחלט יעזור לכם לעבור לשלב הבא כשיגיע הזמן לכך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה