יום רביעי, 28 בנובמבר 2012

השיפור מהיר בענף


השיפור מהיר בענף

קבלנים מגבירים את קצב בנייתם של בתים חדשים



קצב הבניה גובר והולך בעוד הבנקים מציגים נתונים עם המספר הנמוך ביותר של נכסים שעוקלו השנה מאז 2007. כלכלנים ומומחים רבים מודים שהם לא צפו את המהירות בה חל השיפור בענף הנדל"ן. עם מצב הכלכלה כפי שהוא, בעיקר בקליפורניה, הביקוש לבתים גובר בשווקים רבים, בעיקר באיזורים מבוקשים, הריבית נמוכה וההיצע הנמוך מגבירים את תיאבון המחפשים. בקליפורניה, מחירי הבתים החדשים נמצאים בעליה מתמדת כי הקבלנים עצרו את התחלות הבניה לאחר נפילת השוק ב-2007 ורק עתה מספר התחלות הבניה מראה על עליה משמעותית, אך ייקח זמן עד שההיצע ידביק את הביקוש.
עם העליה הרצופה בדרום קליפורניה בשמונת החודשים האחרונים, ובעיקר השיא בחודש שעבר, מראה על כיוון מכירות חיובי ומאשר שעליה זו איננה מקרית וכי ההנחה מתממשת שאכן יצאנו מהשפל בענף הנדל"ן.
הבניה למגורים עלתה ב-15 אחוזים ברחבי ארה"ב לעומת אותה תקופה אשתקד, והיא הגבוהה ביותר שנרשמה בארבעת השנים האחרונות. דו"ח אחר מראה על ירידה דרסטית בדרום קליפורניה במספר בעלי הבתים שצורפו למעגל המעוקלים. כל אלה הם סימנים חיוביים למצב שוק הנדל"ן.
הנדל"ן מהווה אחד מפלחי הכלכלה הנבדקים בתדירות והמעידים על מצב הכלכלה והמשק כולו. העליה במחירי הבתים עוזרת לבעלי בתים שאיבדו את ערכו המוסף של נכסיהם בשפל הכלכלי להרים שוב את הערך המוסף, נתון שייאפשר לרבים לקבל הלוואה בנקאית נוספת, לקבל אישור להלוואה מתחדשת או למכור את הנכס שלהם ברווח שיאפשר להם לשלם את ההלוואה עליו ואפילו להרוויח כסף במכירתו. כמו כן, יירד מספר בעלי הבתים שביתם יימכר בשורט-סייל או בעיקול בנקאי עקב ערכו המוסף.
הנתונים בשטח מראים על עליה במניות חברות הבניה, מחירים גבוהים יותר העולים בהדרגה ומחירי בתים חדשים וישנים כאחד עולים גם הם. לפי נתוני משרד המסחר והתעשיה, עלו התחלות הבניה ב-35 אחוזים מהחודש המקביל אשתקד. מדד ביטחון הציבור והעליה במספר מקומות העבודה מביא יותר ויותר קונים פוטנציאלים לחפש בצורה אינטנסיבית יותר אחר מקום מגורים עבורם ועבור משפחתם. הערכת כלכלנים ומומחים היא שהעליה המתונה תמשיך גם בשנת 2013 ועד אמצע 2014.
נכון שמספר התחלות הבניה נמוך בהרבה מהשיא של שנת 2006, אך הבקשות להתחלות בניה עולות בהדרגה ומראות עליה מפתיעה בחודש האחרון של למעלה מ-45 אחוזים מחודש זה בשנה שעברה; מספר הבקשות לאישורי בניה הגיע ל-894,000.
יתכן שעליה זו נובעת גם מהצטברות כספים שאנשים החזיקו בשנים הקשות וחסכו, ועתה, כאשר מסתמנת מגמת שיפור מתמשכת בענף, הם מוכנים לרכוש כשההלוואות עדיין בריבית מאוד נמוכה.
הגידול הטבעי והמספר המועט יחסית של מקומות דיור הולמים מגביר בהכרח את הביקוש, ומצד שני הבניה האיטית שחווינו בשנים האחרונות כי הקבלנים היו זהירים וכתוצאה מכך האטו את קצב הבניה, יצר חיסרון בדירות ובבתים שיקח שנים כדי להדביקו.
תרומה נוספת לביקוש הגובר למגורים נובע ממחסור עצום בבתים זולים, מגמה שכנראה תמשך עוד זמן רב. בנוסף, הבנקים הבטיחו לעשות מאמצים כדי לאשר הלוואות מתחדשות לאלו שאין ביכולתם לשלם את המשכנתא עליה התחייבו בעבר. מספר ההודעות על אי תשלום שנשלחו מראה על ירידה של כ-10.2 אחוזים ברבעון האחרון ונפילה של 31.2 אחוזים מאותה תקופה אשתקד.
מכל הסיבות שמניתי כאן ניתן להגיע למסקנה שאכן השוק מתעורר בקצב גדל והולך והלחץ הגדול ביותר הוא על רכישת נכסים למגורים שמחירם מתחת ל-550,000 דולר. אין כמעט נכס במחירים אלה שלא מקבל הצעות רכישה רבות ונמכר במהירות ובמחירים שלעיתים קרובות עולים על המחיר המבוקש.
לאלה שעדיין מהססים ומחכים שהמחירים ירדו בטרם הם יצטרפו למעגל הרוכשים, אני מציע לקרוא את הכתובת על הקיר. כנראה שאת הרכבת הזו כבר איחרתם וכדאי לנסות לרוץ אחריה ולנסות לתפוס אותה בטרם יתרחקו המחירים כל כך ששוב לא תהיה באפשרותכם לרכוש נכס או לקבל מימון מהבנקים עבורו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה