יום חמישי, 1 בנובמבר 2012

בנקים משקרים?!




בנקים משקרים?!

עם פרסום התביעה נגד "וולס פרגו" נראה שכל הבנקים שיקרו לנו


מכל הבנקים הגדולים המעורבים בנפילה הגדולה ובהצהרות שיקריות בתהליך אישור הלוואות בעבר, "וולס פרגו" נתפש כחזק מכולם. הוא הבנק הגדול ביותר בחלק היחסי לשוק, הוא נחשב מספר 1 בהלוואות למשכנתאות, הוא הגדול בעולם בטיפול בנכסים ובכספים והוא המכובד ביותר לפי רשימת החברות הטובות בעולם שפורסמה לא מכבר.
אבל חטאי העבר חזרו וצצו להכתים את שם בנק זה גם כן, כשהמימשל הפדראלי הגיש תביעה אזרחית נגדם על טיפול לא נאות שנמשך למעלה מ-10 שנים. התביעה מתייחסת להלוואות המאובטחות והשייכות לתוכניות FHA.
פרטי האישום כוללים הצהרות שיקריות בקשר לתביעות ביטוח, חוסר אחריות וזלזול בטיפול ואישור הלוואות FHA ולמעשה חוסר שליטה מלמעלה על הלוואות  אלה מצד מנהלי הבנק. כל הסיבות האלה הביאו להפסדים הנמדדים במאות אלפי דולרים שמשלם המיסים האמריקאי שילם.
התביעה נוסחה בצורה בוטה והאשימה את הבנק בזלזול בחוקים בכל מה שקשור לאימון העובדים, טיפול באישור ההלוואות ולאי תשומת לב מספקת לניסוח ולאותיות הקטנות, וכל זאת תוך הסתמכות על אישורים ממשלתיים על הלוואות, כך טוען בכתב האישום משרד התובע הכללי במדינת ניו-יורק, היכן שהתביעה הוגשה.
הנציגה הרשמית של המחלקה לבינוי ופיתוח הצהירה ש"למרות שוולס פרגו נחשבת למלווה מועדף להלוואותFHA לרוע המזל במקרים רבים מאוד העדיף הבנק את הרווחים על פני מבקשי ההלוואות ולא לקח בחשבון את הנזקים שייגרמו למשלמי המיסים ולשותפים לתוכניות FHA ובתוך כך על מצב הכלכלה בכללו.
דובר וולס פרגו הכחיש ושלל את התביעה והודיע שהוא "מאמין שמילאנו אחר ההוראות ופעלנו בצורה נכונה ורבים מהסעיפים שהועלו בתביעה נפתרו במשא ומתן בעבר עם משרד HUD שהוא הממונה על תוכניות ההלוואות של FHA". עוד טוען הבנק ש"וולס פרגו פעל בצורה חוקית ואחראית, וההפסדים שנגרמו ל-FHA בגינו הם פחות מ-50 אחוז מההפסדים שנגרמו ע"י המוסדות האחרים, והבנק יציג הוכחות חותכות להגן על עצמו בפני תביעה זו".
וולס פרגו איננו הבנק הראשון שנגדו הוגשה תביעה על הונאת הלוואות FHA. "דויטשה" בנק שילם 202 מיליון דולר בפרשת מיקוח על תביעות דומות, "בנק אוף אמריקה" הסכים לשלם למעלה ממיליארד דולר בעיסקת טיעון ותביעות נוספות הוגשו נגד "אלייד קורפורשיין" וחבר מנהליו, תביעה שעלולה לעלות להם עד ל-2.5 מיליארד דולר. בנק זה הפסיק לפעול עד לפתרון הבעיה.
על פי התביעה נגד וולס פרגו, הטיפול השקרי התקיים בשנים 2005-2001, כשהבנק אישר למעלה מ-100,000 הלוואות FHA בשעה שהוא ידע שלמעלה ממחציתן לא נבדקו כיאות וניתנו לאנשים שלא היו זכאים לקבלם בגלל חוסר יכולתם להראות הכנסה מספקת לאישור ההלוואה ולמעשה לא היו מאושרים לקבלת הלוואות FHA. היות והלוואות FHA עד סכום של 417,000 דולר מאובטחות ע"י המימשל, משלם המיסים הוא זה שייאלץ לשלם את ההפסדים עבור הלוואות שיקריות אלה.
עד שנת 2010, הודה וולס פרגו ש-6320 הלוואות הראו סימנים רציניים של רמיה, אך הן בכוונה "כוסו" בעיקר ע"י סוכני ההלוואות של הבנק וניתנה בדרגים גבוהים יותר של ניהול.
דרגים אלה הפעילו לחצים עצומים על הפקידים שטיפלו בהלוואות אלה, להעלים עין ולאשר את ההלוואות במהירות ולאותם פקידים שעשו כן, ניתנו הטבות ובונוסים על פריון עבודה בכל הקשור להלוואות FHA. התוצאה, מאות מיליוני דולרים היו חייבים להיות משולמים ע"י הביטוח הממשלתי שניתן להלוואות אלה.
הבנק, מתוך ידיעה על התביעה הזו מראש, שם בצד כסף רב לטיפולים המשפטיים שיידרשו ולקנסות הצפויים. בחודש יולי השנה, הבנק הסכים לשלם 175 מיליון דולר לסגור את התביעה. אם נוסיף לכך את הסכום שהבנק הסכים כבר לשלם עבור חלקו בעיסקת הטיעון שנחתמה לא מכבר שבה הסכימו חמשת הבנקים הראשיים לשלם 26 מיליארד דולר על חלקם בהלוואות רמייה ובטיפול כושל ופלילי בהלוואות, נוכל להניח שעיסקאות טיעון אלה הן כדאיות מאוד לבנקים. ביום שישי הכריז וולס פרגו על רווחים ברבעון השני של השנה העומדים על 4.62 מיליארד דולר וזה מלבד עליה של 79 אחוז בהכנסות מהלוואות למשכנתאות.
אפשר ממש לרחם על הבנקים המסכנים. נראה שהמצב הכלכלי הקשה שפגע בכולנו הביא לרווחים עצומים לבנקים עצמם שלא מפסיקים לבכות על הקשיים שלהם במתן הלוואות, מקבלים כסף מהממשלה בריבית של אפס עד רבע אחוז ומשקיעים כסף זה בשווקי חוץ הנושאים עבורם רווחים ניכרים.
הפתרון היה יכול להיות לגמרי אחרת אם המימשל לא היה מנסה לחלץ את הבנקים מהבוץ אליו הם נפלו ולתת להם לצאת מזה בעצמם.
משלם המיסים לא היה נופל קורבן, הבנקים עדיין היו מרוויחים כסף, גם אם לא באותה המידה, ומצבנו הכלכלי היה הרבה יותר טוב. כמו כן, אני מאמין שהיינו כבר בדרך ליציאה מהירה מהמשבר הכלכלי אליו נקלענו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה