יום רביעי, 4 ביולי 2012

בתים גדולים שוב באופנה


בתים גדולים שוב באופנה

גדול זה יפה, נוח ומשתלם – זו המגמה המסתמנת ברכישת ובניית בתים בשנה האחרונה


רק לפני מספר שנים מגמת הרכישה התרכזה בבתים קטנים יותר וחברות הבניה הגדולות בנו בתים רבים בעלי חללי מגורים קטנים יותר, זאת עקב המצב הכלכלי הקשה ומגמת החסכון שבאה מצד קונים פוטנציאלים.
ועכשיו, שוב שינוי. הכיוון השתנה לחלוטין, ועדיפות קונים רבים היא לבתים גדולים יותר בכל רחבי ארה"ב.
נשיא חברתKB Homes , שהיא אחת החברות הקבלניות הגדולות בארה"ב, אמר לאחרונה ש"אין שום מקום לטעות: גודל הבתים כיום בהחלט גדול הרבה יותר מאשר היה לפני מספר שנים בלבד".
חלל המגורים עלה בכ-13 אחוזים מבשנה שעברה ועומד כיום על 2,079 רגל מרובע לאותם בתים הנמצאים בתהליך הבניה כיום, כשקונים רבים מהרגיל מעדיפים בתים חדשים שכאלה, שחלל המגורים שלהם עולה על 3,500 רגל מרובע.
הכלכלה המשתפרת, וכתוצאה מכך מצב רוחם של רבים מהקונים, מביאה להגברת ההתעניינות בבתים אלה למרות שעדין מספר העסקאות הנחתמות קטן מהרגיל.
גודל הבתים החדשים בממוצע כיום עומד על 2,480 רגל מרובע והוא בסימן עליה משנה לשנה.
חברת בניה גדולה אחרת מאמתת מגמה זו. היא בונה כיום 200 רגל מרובע יותר מאשר לפני שנה, עליה של 10% בחללי המגורים המועדפים על רוכשים פוטנציאלים. כמובן שגם הרווחים על מכירת בתים אלה גדלים לשמחת הקבלנים. ההכנסות של KB Homes ברבעון הראשון של השנה מראה עליה של למעלה מ-6 אחוזים מהרבעון הראשון של השנה שעברה. העליה בביקוש לבתים גדולים יותר הפתיעה מומחים רבים בענף כי היא מסמנת מגמה בה ירידת מחירי שוק הנדל"ן נעצרה ורצון האמריקאים להיות בעלי בתים חזרה, וזאת כשלא מכבר ביכו רבים את המגמה ההפוכה של רכישת בתים קטנים יותר או מגורים בשכירות.
הגורם העיקרי לשינוי דרסטי ולא צפוי זה נעוץ בריבית הנמוכה במשק והיום הבנקים מוכנים להלוות כספים עבור משכנתאות לבתים עד 2 מיליון דולר ובריבית של פחות מ-4 אחוזים ל-30 שנה. הלוואות אלה מאפשרות לקונים רבים לעבור ממקום מגוריהם לבתים מתאימים יותר, לעתים עם עליה מאוד קטנה בתשלום החודשי למשכנתא.
לעתים מעדיפים רוכשים אלה לקונות בית גדול יותר מהנחוץ להם ולחלק את ההפרש בתשלום לתקופה של שנים רבות, וזאת לעומת השקעה בשיפוץ ביתם הישן, שדורשת הוצאת מזומנים מיידית. עקב הורדת המחירים מצד קבלנים ומוכרים רבים, ההבדל במחיר בין בית בינוני לבית גדול הוא מינימלי.
בחוף המערבי, למשל, קונה יכול לקבל בית גדול יותר ב-1,050 רגל מרובע תמורת$166  לחודש כתוספת למשכנתא לתקופה של 30 שנה, כשתוספת בניית חדר נוסף בזמן בנייתו של בית חדש בעיקר היא מאוד זולה לקבלן, בעיקר עקב ההנחה שהוא מקבל על קניה חומרים בכמות גדולה יותר.
דרישה לבתים גדולים יותר מגיעה גם ממשפחות שנתקעו עם בית מגורים קטן מדי עבורם, ועקב החשש מהבאות בגלל המצב הכלכלי לא היו מוכנים לעשות את הצעדים הדרושים לשם רכישת בית גדולה. עתה, רבים מהם מרגישים בטוחים יותר לעשות את השינוי ואת ההשקעה הגדולה יותר.
גם חברות קבלניות שכבר התמחו בבניית בתים גדולים רואות עליה בביקוש לבתים גדולים עוד יותר. לדוגמה, חברת האחים טול הבונה בממוצע בתים בגודל של 3700 רגל מרובע רואה התעניינות בבתים בסדר גודל של 4800 רגל מרובע.
יחד עם עליה זו בביקוש, הרוכשים הפוטנציאלים עדיין נזהרים ושמים דגש על בניה ללא "שטחים מתים", שאי אפשר לנצלם למגורים ומיועדים  בעיקר לייפות את הבית. לדוגמה, חדרים גדולים מאוד, תיקרות גבוהות במיוחד וכניסות עם תקרה גבוהה מאוד להגדלת הרושם עם הכניסה לבית.
בנייתו של חדר שינה או שירותים נוספים הם בראש העדיפויות להגדלת חלל המגורים הכללי של הבית. קונים מוכנים לשלם מעט יותר עבור בית גדול יותר מתוך ידיעה שאפילו אם הם עצמם לא יוכלו לנצל את הבית כולו הרי שכשהם ירצו למכור אותו, הסכום שהם יקבלו יהיה גדול יותר מההשקעה הקטנה שנבעה מהתוספת לתשלום המשכנתא החודשי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה