יום שני, 18 ביוני 2012

שוק המוכרים חזר!

שוק המוכרים חזר!
מהפיכה שקטה התחילה באמריקה: מחירי הבתים מתייצבים ואף עולים וכעת בעלי הבתים יכולים לבחור שוב את הצעת המחיר הגבוהה ביותר

דפנה התעקשה ולא ירדה במחיר ולבסוף מכרה את ביתה במחיר מלא. מקרה נפוץ זה בימים אלה מורה סימנים שהשוק הולך ומתחזק. כמובן שהמחיר הנכון הוא זה שמביא קונים פוטנציאלים להציע הצעות לרכישת הנכס, אך תמיד ינסה הקונה להוריד במחיר במטרה להשיג עיסקה טובה להשקעה ולמגורים.
סיפורים רבים מוכיחים שאכן השינוי בשוק הוא ניכר. אריאלה ויואב הציעו את ביתם למכירה בפברואר השנה, במחיר מתאים לסביבה בה הבית נמצא וללא ציפיות מוקדמות כי כל העיתונים ותחנות הטלוויזיה חוזרים ודשים בכך שהשוק חלש, שאין מכירות והסיכויים למכור במחיר סביר הוא אפסי. הפתעתם היתה מושלמת. תוך שבוע, ולאחר פעם אחת בלבד שהבית היה פתוח למבקרים הם קיבלו שלוש הצעות רכישה.
אם חד-הורית עם שני ילדים קטנים הייתה צריכה להתמודד עם 21 הצעות רכישה במשך החודש הראשון להצעת הבית למכירה. מסתבר, שבעת שהמומחים עיכלו את הנתונים הסטטיסטיים וניסו לנחש אם אכן השוק הגיע לנקודת השפל, במספר מפתיע של ערים ראשיות בארה"ב החלה המהפכה. בלוס אנג'לס נרשמה עליה קטנה ועקבית בחמשת החודשים האחרונים, ואם לא לוקחים בחשבון את הבתים שנמכרו ע"י הבנקים או בתהליך העיקול (שורט סייל), הרי כמעט מחצית ממספר הערים הראשיות בארה"ב הראו ומראים על עליית מחירים, ובאותם ערים שאינן נמנות עם אלה, ניכרת השתפרות משמעותית גם כן.
אם המחיר ומצב הנכס נכונים, ושיווק המכירה נעשה כיאות, אתם יכולים להרגיש בטוחים יותר שביתכם אכן ימכר במהירות יחסית ובמחיר הקרוב למחיר המבוקש.
המרכיבים העיקריים לשיפור זה הם: הריבית הנמוכה למשכנתאות, שיפור באחוז המועסקים ומחירי הבתים היורדים מהווים, סוף סוף, מוקדי משיכה לקונים אפשריים.
כמות היצע הבתים כיום נמוך יחסית, ועקב כך רבים הם אלה המרגישים שעתה הוא הזמן הנכון לרכוש, בעיקר עקב העובדה שמחירי הבתים מהווים כ-60-55 אחוזים ממחיר בנייתם כיום, כך שההנחה היא שכבר מלכתחילה יש לכם ערך מוסף על הבית שאתם רוצים לרכוש, ובכך קטן הסיכון שתפסידו עם מכירתו בעתיד.
לא רק המוכרים נפגעו מהשפל בענף, גם הקונים פחדו במשך שנים מתשלום מוגזם עבור הבית שירכשו. פחד זה נמוג כיום. לפי נתונים שפורסמו, עדיין מנסים הקונים לרכוש את הנכס במחיר מציאה והם נוטים להציע 15-10 אחוזים מתחת למחיר המבוקש.
יותר ויותר קונים חדשים מצטרפים למחנה הרוכשים מתוך מחשבה שאם הם לא ירכשו עתה, סיכויים רבים שהם לא יוכלו לרכוש בעתיד נכס דומה עקב העליה המצופה באחוזי הריבית או עליה במחירי הבתים עקב הביקוש הגובר לרוכשים.
המוכר כיום, אם הוא סבלני, יכול לעמוד על המחיר שהוא מבקש. הימים בהם אפשר היה לרכוש נכס במחירים נמוכים מאוד מערכם האמיתי, כנראה נעלמו.
י.א. משרמן אוקס לא היה חייב למכור. הוא ראה כיצד הבית לידו, קטן משלו, נמכר ב-510,000 דולר בשלושה שבועות. חודש לאחר מכן נמכר בית גם כן עם 3 חדרי שינה ושני חדרי שירותים ברחוב הסמוך ב-535,000 דולר. הוא החליט להציע את ביתו למכירה ב-555,000 דולר, כי חלקת האדמה שלו היא גדולה יותר והנוף מרשים יותר.
תוך שבועיים הוא קיבל הצעות קנייה ב-525,000 דולר ו-532,000 דולר. הוא סירב להם. אחרי החג נראתה תנועה מוגברת של קונים פוטנציאלים והזמנה למבקרים לראות את הבית ביום ראשון אחה"צ הביאה 32 קונים פוטנציאלים והצעת רכישה של 530,00 דולר. י.א. הגיש הצעת נגד של 550,000 דולר והעיסקה בוצעה במהירות. לאחר שהקונה הוכיח את יכולתו הכספית לשלם עבור הנכס ותאריך סיכום העיסקה היה לשביעות רצונם של שני הצדדים.
על המוכר לבחון היטב עם סוכן הנדל"ן המיומן שהוא בחר, את המחיר הנכון עבור הבית, עליהם להסכים על המחיר המינימלי שהמוכר יהיה מוכן לקבל, ועל הצעדים שהסוכן ינקוט בכדי לייצג את הבית ולמוכרו תוך זמן קצר יחסית וכמובן במחיר הגבוה האפשרי. אומנות זו, אם נעשתה נכון, תביא לתוצאות הרצויות.
החשיבות הרבה ביותר היא שיווקו של הבית בשלושת השבועות הראשונים שהוא הזמן בו הנכס מקבל את מירב תשומת הלב מצד הקונים הפוטנציאליים.
חשיבות נוספת היא לבחון אם הקונה הפוטנציאלי המגיש הצעת רכישה, הוא מאושר להלוואה בגובה המתאים, הוא מראה לכם חשבון בנק המאשר שיש ביכולתו לשלם את ההשתתפות העצמית ורצוי מאוד לדרוש מסוכן הנדל"ן שלכם, להתקשר לסוכן ההלוואות בכדי לוודא שהקונה אכן עומד בדרישות והבנק יהיה מוכן לממן את הנכס עבורו. חשיבות רבה ניתנת לבתים דומים בסביבה המיידית שתאשר אם הסכום שאתם מבקשים, מתאים לשוק.
אם הגיעו קונים פוטנציאלים רבים לראות את הנכס אך לא קיבלתם שום הצעת רכישה בשלושת השבועות הראשונים, זה הזמן להוריד את המחיר בצורה דרסטית בעצה אחת עם סוכן הנדל"ן שלכם שלעצתו עליכם להקשיב, אם אתם כמובן בוטחים בכך שהוא דואג בראש ובראשונה לטובתכם.
ערך הבית שלכם חייב להכתיב את המחיר המוצע. לעתים קרובות מאוד המוכר מעורב בצורה סנטימנטלית וקשה לו להיות אובייקטיבי, לכן עצתו של סוכן הנדל"ן היא חשובה ביותר להצלחה במכירת הנכס.
קונים רבים יהיו מוכנים לשלם יותר עבור נכס שלא דורש שיפוצים רבים לעומת נכסים הנמכרים ע"י הבנקים או בתהליך שורט-סייל שיש ביניהם רבים הדורשים שיפוצים והקונים מעדיפים על פי רוב להפחית את ההוצאות הנוספות האלה, כי רכישה, ואפילו יקרה יותר, של בית במצב טוב, אחוז המשכנתא הנמוך עושה עיסקה זו לטובה ועדיפה יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה