יום ראשון, 13 במאי 2012

רוצים אזרחות? קנו בית בארצות הברית

משקיעים בינלאומיים קונים נכסים בארצות הברית במספרים גוברים והולכים, וחוק חדש שהוגש לסנאט האמריקאי נועד להגביר תנועה זו מתוך תקווה הוא יתן זריקת עידוד לענף הנדל"ן, עם השלכה חיובית על המשק כולו.

הצעת החוק הוגשה יחדיו על ידי נציג דמוקרטי ונציג רפובליקאי, וההצעה תקנה ויזה אמריקאית לכל משקיע בינלאומי, שיסכים לקנות נכס נדל"ן למגורים בסכום מינימלי של $500,000.

אם החוק יעבור בסנאט זה יגרום לגל של קניות נכסי נדל"ן על ידי משקיעים לא אמריקאים, כשלפי נתונים סטטיסטיים על תרומת רכישות נכסים בארצות הברית על ידי משקיעים זרים, נראה שמגמה זו שיפרה בשנתיים האחרונות את מצב שוק הנדל"ן במדינות רבות בארצות הברית.

העניין הרב שמגלה ציבור המשקיעים הזרים ברכישת נכסים בארצות הברית, הביא לרכישות בשווי של 82 ביליון דולר על ידם, בשנה האחרונה. סכום עצום זה מהווה עליה של 24% מהשנה שעברה לפי נתוני הארגון הארצי של סוכני הנדל"ן בארצות הברית, והוא מהווה 8% מכלל ההשקעות בנדל"ן כאן. במקומות כמו דרום פלורידה מהוות רכישות בינלאומיות אלה כ-25% מכלל המכירות, כשקליפורניה, טקסס ואריזונה מושכות אליהן קונים רבים, ואליהן מצטרפות הוואי וניו יורק. שוק מכירת הדירות בפלורידה מפתיע בחוזקו כשרוב הרוכשים, מוצאם במדינות דרום אמריקה וקנדה.

סכומי הכסף הגבוהים שמשקיעים זרים בפלורידה, למשל, גורמים לתחושה חיובית ותקווה שזרימה זו תגרום שיפור למצב העגום בו הייתה דרום פלורידה נתונה עד היום, ואולי אף תחזיר את המצב לקדמותו. נתון נוסף המראה על מגמה זו הוא שהתחלות בניה עלו בקרוב ל-20% בשלושת החודשים האחרונים של השנה. במנהטן שבניו יורק, השקעות הזרים עומדות על 15% ממכירות הדירות ומספרים אלה לא השתנו בשנים האחרונות, אך מוצאם של המממנים כן.

כשהיורו היה חזק באמצע שנות האלפיים, רבים מהקונים הגיעו מאירופה המערבית ובעיקר מאירלנד, בה הכלכלה הייתה חזקה מאד. האירים חיפשו השקעות כדאיות מחוץ למדינה (מצב דומה למה שקיים כיום בישראל), והיו חברות השקעה שטסו לאירלנד ומכרו חבילות דירות ובתים לתושבי אירלנד, כשהמקום המועדף עליהם היה ניו יורק.

עתה רוב הקונים הזרים רוכשים בניו יורק והם מאסיה ואמריקה הלטינית. היתרון של הרוכשים הזרים על המקומיים הוא שהרכישות, ברוב המקרים, הן במזומן ולכן העסקאות הן פחות מסובכות ונשלמות בזמן קצר יחסית.

הצעת החוק שהוגשה לדיון מחייבת את הרוכשים הזרים לרכוש את הנכסים במזומן בכדי להיות מאושרים לקבלת "ויזת בעל בית", בנוסף לכך הם חייבים לשלם מיסים ולהתגורר בארצות הברית לפחות 180 יום בשנה. כמו כן הם אינם יכולים לעבוד כאן ולא יהיו מאושרים לקבלת הלוואה משנית כנגד הבית, שהיא שיטה מקובלת על משקיעים רבים המוציאים כסף מהבית לאחר הרכישה ומשתמשים בו לרכישת נכסים אחרים או לכל מטרה אחרת.

בתמורה לציותם, ולפי הכללים האלה, הם יקבלו אישור לשהות בארצות הברית לתקופה של לפחות שלוש שנים. החוק ישפר בהחלט את מצבו של שוק הנדל"ן בכל רחבי היבשת ובעיקר במקומות המועדפים לרוכשים זרים כגון קליפורניה, פלורידה וניו יורק. ההשערה היא שאישור החוק יגדיל את מספר האנשים שיגיעו להתגורר כאן והם יקטינו בהרבה את מלאי הבתים הנמצאים כיום למכירה, אשר עקב אי מכירתם הם גוררים את המשק כולו למיתון מתמשך המקשה על היציאה ממנו. בנוסף, כספים אלה יועילו לכלכלה כולה.

בניסיון הנמצא עתה בעיצומו הוצעה תכנית זו לתושבי מקסיקו העשירים, שעקב המצב הרעוע בארצם, כשרציחות וחטיפות על ידי קרטלי סמים הם ארוע יומיומי, אפשרות זו של רכישת נכסים בארצות הברית ומעבר לגור כאן בדרך מהירה וחוקית מאד קוסמת להם, לפחות עד שהמצב הקיים בארצם ישתפר. בנוסף לכך הם יכולים לנהל את עסקיהם מכאן ואפילו לטוס למקסיקו, כשיש צורך, כשמשפחתם מוגנת כאן.

תושבים זרים מאמינים, ברובם, באיתנותה של ארצות הברית ויציבותו של שוק הבתים, שלא כמו תושבי ארצות הברית, שמפקפקים בחוזקה הכלכלי של המדינה. חמישים אחוז מהקונים, בסקר שנערך לאחרונה, רוכשים בתים כהגנה לטווח ארוך על ערך כספם, והם טוענים שזו הסיבה העיקרית שהביאה אותם לרכישת בתים. הצעת חוק חדשנית זו בהחלט תקסום גם לישראלים רבים שיראו בכך דרך קלה יחסית להשקעה כדאית, שתיתן להם תשואה עתידית עקב הערך המוסף על הנכס, ובאותה עת תיתן להם אפשרות לממש את החלום האמריקאי, אם זה אכן מה שהם רוצים. גם לאירופאים יתכן שהרעיון יקסום וזאת עקב המצב הכלכלי הירוד באירופה, רבים מהם מחפשים חוף בטוח להשקעתם והם מאמינים שארצות הברית היא אכן מקום כזה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה