יום שישי, 11 במאי 2012

שנת החורף הממושכת פינתה דרכה לתקופת האביב

נתונים חדשים מראים על האטה בירידת המחירים בערים הגדולות והתאוששות הבאה לביטוי במכירות רבות יותר של בתים חדשים, לצד ירידה משמעותית במספר העיקולים בקליפורניה. אלו נתונים שלא ראינו כדוגמתם מאז תחילת המשבר, לפני חמש שנים.

הנפילה במספר העיקולים מהווה נקודת מפתח בהערכתם של מומחים רבים, הטוענים שמחירי הבתים הנמכרים בהנחה ניכרת מתחת למחירם המקובל באזור, גורמים לנפילה במחירי כל הבתים באותו אזור ומכבידים בכך על תהליך ההתאוששות.

"שוק הנדל"ן הופך להיות יבש ובהחלט לא גל מאיים וזאת כתוצאה ממחסור עצום במלאי הבתים המוצעים למכירה", טוען אחד המומחים הגדולים בענף. "אם מצב זה ימשיך, הוא יאמת את ההנחה שכבר עברנו את נקודת השפל במחירים והעובדה ניכרת בשטח בעליית מחירים והצעות רבות על אותו נכס".

מחירי הבתים עדיין נמוכים יחסית מהשיא של שנת 2007, כשמחיר בית ממוצע בדרום קליפורניה עמד על $505,000. בחודש שעבר עמד מחיר ממוצע זה על $280,000, שמהווים סכום מאד אטרקטיבי לקונים רבים. האמונה שהמצב הכלכלי במשק משתפר, לא עולה בקנה אחד עם אחוז מחוסרי העבודה, המכירות בחנויות, ריווחי החברות ונתונים אחרים המראים על חולשת המשק, כנגד כל הפירסומים בצינורות התקשורת על מצב כלכלי משופר.

שוק הנדל"ן מהווה נטל עצום על הכלכלה, ורק שיפור בו יכול לחלץ אותנו מהבור אליו נקלענו. המומחים טוענים שעצם העובדה שהמחירים התייצבו והביקוש לבתים גבר, מראה על מגמה חיובית.

ההנחות הן שאם המצב ימשך בכיוון זה, הרי שעד סוף השנה נראה עליה במחירים בצורה משמעותית יותר, ושתהליך ההחלמה אכן החל. אם נבחן את העובדות בשטח, נגלה שבמשך חמשת החודשים האחרונים עלו מחירי הבתים, אמנם באיטיות מאד, אך עדיין הראו התמדה בעליה.

מספר בעלי הבתים שקיבלו התראה על אי תשלום נפל בכל רחבי ארצות הברית ב-17.6% לעומת השנה שעברה, וזה המספר הנמוך ביותר של התראות שנרשמו, משנת 2007.

הבנקים מחזיקים במספר שיא של נכסים שעדיין לא הוצאו לשוק, וההנחה היא שכשהבנקים יוציאו אותם למכירה, יתכן ונראה גל חדש של ירידת מחירים. החשש שגל חדש של בתים עלול להציף את השוק, ככל הנראה לא יתממש, והסיבה לכך היא שהבנקים, אם הם ינקטו בצעד זה, יביאו הרס וחורבן על עצמם. אינני מאמין שהם כה טיפשים ומוכנים להפסיד כסף רב על הימור כזה, שרק יגרום למלאי הנמצא אצלם לאבד הרבה מערכו. הריבית הנמוכה בשוק המשכנתאות והמחירים האטרקטיבים של הנכסים מביאים יותר ויותר קונים לשוק. כשלוקחים בחשבון שעבור בית ממוצע של $280,000 עם השתתפות עצמית של $10,000, המהווים כ-3.5%, המשכנתא תהיה בערך $1,100 לחודש! ניתן להבין את הסיבות לנהירה של קונים חדשים היכולים לרכוש נכס ב-$500,000, תמורת הסכום המקובל של $2,500 שהם משלמים כיום בעבור שכירות בלבד.

חישובים אלה של כדאיות לא נעלמו מעיני משקיעים רבים מכל העולם, שרואים בכך הזדמנות פז לרכישת נכס שערכו העכשווי הוא כה נמוך, שאף הערכה זהירה תראה על רווחי מכירה עתידיים של הנכס. משקיעים אלה מהווים תחרות קשה לתושבים מקומיים עקב יכולתם לקנות את הנכסים במזומן.

אותם בעלי בתים שאיבדו את ביתם בתהליך השורט סייל או בתהליך העיקול נאלצו לחפש דיור בשכירות, דבר אשר הביא ללחץ חזק על מספר הנכסים המוצעים להשכרה. כתוצאה מכך, בתים באיזורים שקיבלו מכה קשה, עקב מספרם העצום של הבתים שעוקלו בהם, נקנים על ידי משקיעים והם מציעים אותם להשכרה עם רווח ותשואה נאה ביותר על השקעתם. האמת ניתנת להיאמר, שהיציאה מהמצב העכשווי תהיה אכן איטית מאד ועדיין נראה כנראה, חודשים בהם המחירים ירדו או יעלו במקצת, אך העתיד מבטיח רווחים יפים לאלה מאיתנו שיש באפשרותם לרכוש נכסים כיום, להשכיר אותם ולהמתין שלוש עד חמש שנים כשהנכס מושכר ונושא הכנסה חודשית קבועה על ההשקעה, ולאחר מכן למכור את הנכס ברווח משמעותי. לאלה המעוניינים לגור בבית הרי שחישוב פשוט יוכיח להם עד כמה כדאי לעבור לבית, לשלם את אותו הסכום שאתם משלמים היום עבור שכירות בלבד, כשההוצאה מוכרת לצרכי מס ובנוסף לכך, יהיה להם הביטחון שאף בעל בית לא ידרוש מהם לפנות את הדירה או הבית מסיבותיו הוא, והם שוב יאלצו לחפש מקום מגורים עם כל אי הנוחות הנובעת מכך.

עבור סכום של $400,000 תוכלו לרכוש דירת שלושה חדרים בוואלי, כשהתשלום החודשי יהיה כ-1,758$, לאחר השתתפות עצמית של $15,000 ואם אתם זוג צעיר, הרי שסכום ההשתתפות העצמית יכול לבוא כמתנה מההורים או מקרובי משפחה.

סכום זה איננו כולל את התשלום עבור ועד הבית או את מיסי הארנונה של 1.25% מסכום הרכישה, אך כמובן תוכלו לקזז את סכום הרכישה כדי שיתאים לסכום שאתם מרגישים נוח לשלמו.

רבים הנכסים לבחירתכם, אך עליכם להיות מאושרים מראש לקבלת ההלוואה ולדעת מהו הסכום המקסימלי עבורכם, כי נכסים אלה נחטפים במהירות.

אשמח לעזור לפונים אלי בעצה נכונה או במציאת נכס שיתאים לרצונכם ולאפשרותכם הכספית.
אל תחכו! הציפיה עלולה להיות בעוכריכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה