יום שלישי, 1 בספטמבר 2015

שוק הנדל”ן במצב טוב



נראה כי אפילו עליית הריבית הצפויה לא תפגע במיוחד בשוק המתחזק

סימנים רבים מצביעים על שוק נדלן יציב, כשהמחירים עולים במתינות יותר מבעבר, עם היצע הגדל במקצת בתקופה זו של השנה, כשבעלי בתים רבים יותר מעוניינים למכור. עליית המדד שפורסמה ביום שישי שעבר והראתה עלייה של 3.7% בחודש יולי - לאחר שנים רבות בהן עמד המדד על עלייה מתונה של 1-2.5% - היא חיובית ובהחלט מעודדת.

הסיבות לחוזקו של השוק הן רבות: מקומות עבודה חדשים שנפתחו וביקוש גובר לרכישת בתים מצד צעירים בעיקר. הריבית נוחה מאוד כיום והפרסומים על עלייה קרבה, מביאים קונים רבים יותר לנסות לרכוש לפני העלייה.
התחזית היא שהמדד יעמוד על 5% השנה, ללא שינוי מהתחזית בחודש שעבר, והיא מתבססת על נתונים שנלקחו מ-20 הערים הראשיות בארהב. עליית המחירים הממוצעת תתמתן במקצת, ותעמוד כנראה על 4.2% בשנת 2016. עלייה זו גם אינה גבוהה מדי מכדי לגרום לרוכשים פוטנציאליים רבים להפסיק את חיפושיהם אחרי הבית המיועד.

נתונים מהשבוע שעבר מורים שעליית המחירים נמשכת. עלייה זו החלה לפני למעלה משמונה שנים. התחלות הבנייה נמשכות בקצב מהיר מאוד, כשהקבלנים עושים ככל שביכולתם לבנות במהירות כדי לספק את דרישות השוק, בעיקר כשהם יכולים לקבל מחירים גבוהים עבור בתים חדשים אלה.

השוק בהחלט יכול לעמוד בעליית הריבית הצפויה. אם עלייה זו תהיה משולבת בשיפור בשוק העבודה והקלה הדרגתית באישור ההלוואות למשכנתאות, והקלות הדרגתיות באישורי הלוואות למשכנתאות על ידי הבנקים, הרי שהתוצאה תהיה בהחלט חיובית ורצויה.

***
כיום, מעטות המציאות בשוק והמחירים הגבוהים מאטים את מספר הרוכשים. אך לעומת זאת, העלייה המטאורית במחירי השכירות גורמת לרבים לשנות את דעתם ולהמשיך בחיפושים. המשכנתא החודשית, לעתים קרובות, נמוכה יותר מסכום השכירות החודשי.

אנו נמצאים עתה בתקופה בה ההיצע והביקוש הם בשיא עונתי. עם הירידה הצפויה בסוף הקיץ, קצב הבניה הואט במקצת, אך מספר הימים הממוצע בו נמצא בית בשוק עד למכירתו, נמוך, וזה מראה שהשוק כנראה יציב יותר. לכן התחזיות הן שהמחירים ימשיכו לעלות בהדרגתיות.

מקובל מאוד לראות האטה בתנועה הכללית בשוק הנדלן בתקופה זו של השנה, כשהלימודים מתחילים וחיי המשפחה השגרתיים חוזרים למסלולם הרגיל. בנוסף לרצון רבים להגשים את החלום האמריקאי של בעלות על בית, נוספו סיבות אחרות להתחזקות השוק.

המשבר הכלכלי בסין גרם לעצבנות אצל סינים רבים וחוסר אמון בהמשך צמיחת הכלכלה הסינית. כתוצאה מכן, רבים מעשירי סין מעבירים סכומי כסף אדירים החוצה ורוכשים נכסי נדלן בכל העולם. ארהב והיציבות הכלכלית בה יחסית לעולם, מהווה מקור משיכה עיקרי לכסף זה. החוף המערבי היווה מאז ומתמיד מוקד משיכה למשקיעים סיניים.

בנוסף, ההשפעה של המשבר בסין גרמה לתנודות אדירות בשווקי המניות בכל העולם, וגרם לרבים להפסיד כסף רב. בעקבות זאת, נטשו רבים את שוק המניות שהפך מסוכן יותר והם מחפשים מקורות השקעה עם סיכון נמוך יותר ויכולות השקעה בלתי מוגבלות. כמובן שההשקעה בנדלן היא במקום הראשון כי נכסי נדלן הם בעלי ערך ממשי ואף פעם לא יהיו שווים אפס.

***
תנועת המהגרים הבלתי פוסקת גורמת למחסור עצום ביחידות דיור, וגם מהגרים לא חוקיים זקוקים לקורת גג. כך שנוצר לחץ עצום על שוק הדירות והבתים להשכרה, בעיקר בערים בהן יש מחסור במקומות עבודה ויש אוכלוסיה רבה שהגיעה מאותן מדינות, מה שמקל על הקליטה.
אלה מאיתנו שיש בכיסם כסף עודף ומחפשים הכנסת חודשית, כדאי שיתחילו לחשוב על רכישת נכסי נדלן למטרות השכרה. התשואה מהם גבוהה והערך המוסף שלהם גדל בכל יום. מכאן שגם יהיה קל למכור את הנכס בבוא היום, וברווח ניכר.

נכון שההיצע די נמוך לנכסים כאלה, אך תמיד יש מציאות בשוק הנדלן וכדאי לחשוב על אפשרות זו ולהתייעץ עם סוכן מיומן בשטח זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה