יום שלישי, 18 בנובמבר 2014

קונים בית? מזל טוב, ובזהירות



רכישת בית היא רגע מאושר מאוד, אבל כדאי להיזהר כדי שתיכנסו לבית החלומות ברגל ימין

תהליך רכישת בית הוא די מורכב ולמרות שבדרך כלל הוא עובר בשלום, כדאי שלא להקל ראש, להקפיד על פרטים ולא לפסוח על נתונים שעלולים להוות בעיה עכשווית או עתידית.

אנחנו נכנסים לתקופת החורף, בה בעלי בתים רבים נמנעים מלהוציא את ביתם למכירה ומירב תשומת הלב שלהם מופנית לכיוון חגי סוף השנה - מתנות, אירוח וכו- ומכירת הבית תופסת מקום מישני. אך יש גם כאלה בעלי מוטיבציה גבוהה, המשאירים את ביתם למכירה בשוק גם בתקופת החגים, כי הם חייבים למכור, מכל מיני סיבות. אז לאלה מכם המעוניינים לרכוש עכשיו, הכנתי רשימת דברים שעליכם לקחת בחשבון בכדי להחליט אם הבית הזה שראיתם והתאהבתם בו, הוא גם זה שמתאים לכם.

***

מנסיוני ומנסיון סוכני נדל"ן אחרים, רבים הקונים שמרוב שמחה על כך שבעל הבית הסכים להצעתם לרכישת הנכס, פשוט פוסחים על בדיקות שונות, או אינם קוראים את הדוחות שקיבלו, ולאחר שנכנסו לבית מתעוררות בעיות כל כך רציניות שהקונים מתחרטים, אבל אז אין להם דרך חזרה שהם יכולים לעמוד בה.

הנה כמה מהנקודות שעליכם לבחון בתהליך הרכישה, לאחר שבעל הבית הסכים להצעתכם ואתם נמצאים באסקרו.

כל סוכן נדל"ן המייצג אתכם רצוי שיתנה את הרכישה בתקופת בחינה ובדיקה של מצב הנכס, ומחיר התיקונים הדרושים בטרם יסיר את כל ההתניות לרכישת הבית.

בעיות גיאולוגיות: אם הבית נבנה על מידרון, אדמה משופעת או שנבנו בו קירות תומכים, אתם צריכים להיות זהירים מאוד. במצבים כאלה מומלץ לשכור את שירותיו של מהנדס גיאולוגי, בטרם תאשרו את החלטתכם לסכום העיסקה, כי מילוי אדמה או חיזוק הבית על ידי יציקת כלונסאות בטון או ברזל עלולים לייקר מאוד את התוצאה הסופית. זה יכול אף לגרום להפסד הכסף ששילמתם עבור הנכס.

קירות ציפוי פגומים: בתים שנבנו בשנות ה-80 וה-90 ידועים בבעיות שנבעו מקירות ציפוי פגומים. קירות אלה ספגו רטיבות ולכדו לעתים מים בצמוד לבית, תופעה שעלולה לגרום לריקבון.
לכן, אם נראה לכם שהבית נצבע פעמים רבות או שהוא זקוק לצביעה של הקירות החיצוניים, נקטו במשנה זהירות בבדיקות שאתם מבצעים לפני הקנייה. אם הוצאת התיקון גבוהות מדי, כדאי אולי לפסוח על הבית ולהמשיך בחיפושים.

שכונה גרועה: לעתים האשמה איננה בבית אלא בשכונה והמחיר שתשלמו יתבטא בעת מכירתו העתידית. סביבה רועשת, בתים שאינם מטופחים על ידי בעליהם ושכנים שלא מוכנים להתפשר כדי ליצור איכות חיים נוחה - הם גורמים שקשה יהיה להתעלם מהם בעתיד. הם בהחלט יהוו בעיה שתרחיק קונים פוטנציאליים מרכישת ביתכם במחיר המתאים וייתכן מאוד שתאלצו למכור אותו בהפסד.

בעיות אחרות הקשורות לאיזור והשכונה: איכות בתי הספר שעליהם נימנה הבית או כמות תנועת המכוניות ברחוב. באיזורים מסוימים, הקירבה לשדה התעופה והיות הבית בנתיב ההמראות והנחיתות, גם הם עלולים להוות גורם מרתיע בשעת מכירת הבית.

תוספת מיוחדת לוועד הבית: בעל הנכס חייב למסור לכם מידע שברשותו על מיסי בית העומדים להיות מוטלים על הדיירים. אם זה לצורך העלאת הרזרבה בקופה או לצורך תיקונים ושיפוצים דחופים שלא נלקחו בחשבון. סתם שמועות על עלייה שעלולה להתבצע בעתיד אינן נכללות במידע זה. מה שרצוי לעשות הוא לשוחח עם הדיירים בקומפלקס בכדי לאשר או לבטל שמועות אלה.

רחובות סואנים: רעש יכול לבוא ממקורות שונים. החל ברעש מקובל של תנועת מכוניות בעיר, שזה בהחלט צפוי ומקובל, ועד לרעש בלתי נסבל. כדאי לקחת בחשבון את הרעש כשאתם מחליטים אם תוכלו לגור כאן. רחובות סואנים מהווים מכשול במכירה עתידית.

נזקים ממים או מציאות עובש: נזקים ממים יכולים להופיע בצורות שונות, כגון מים עומדים במרתף הבית, שלוליות מתחת לגג או סביב היסודות. אם הבעיות לא יתוקנו, אזי נזקים חמורים יותר צפויים בעתיד. במקרים רבים בעל הבית לא מודע לבעיות ולכן עליכם החובה לבדוק בדקדקנות את הבנייה בכדי למנוע הוצאות רציניות בעתיד.

בית שקשה לבטח: צריך לבדוק עם בעל הבית האם היו לו תביעות מהביטוח בעבר, ואם חברת הביטוח סירבה להאריך את החוזה. אינכם רוצים להיות במצב בו לא תוכלו לקבל ביטוח או שאם חלילה יהיו לכם נזקים, חברת הביטוח תדרוש מכם סכומים גבוהים מאוד כהשתתפות עצמית.

בית שקשה לקבל הלוואה עליו: בתים מיוחדים ולא רגילים ייתכן שימשכו אתכם לרכוש אותם, אך אם יקשה על הבנק לקבוע את ערכו האמיתי של הבית, הוא עלול שלא לאשר משכנתא עליו. ואפילו אם יאשר, הרי כשתרצו למכור את הבית ייתכן שהקונה העתידי יחווה קשיים זהים ולא יוכל לרכוש את הבית המיוחד.

***


חסכתם שנים במטרה לרכוש, סוף סוף, את בית חלומותיכם. יש לכם את סכום ההשתתפות העצמית הדרוש לקבלת הלוואה, לכן כה חשוב להיות זהירים ושקולים בתהליך רכישת הנכס. הקשיבו לא רק לרחשי ליבכם אלא גם למוח הקר שיעריך את המצב בצורה אובייקטיבית, בכדי שתוכלו ליהנות מהרכישה המוצלחת למשך שנים רבות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה