יום שני, 18 באוגוסט 2014

משקיעים זרים קונים וקונים


שער חליפין טוב ומחירים נמוכים ממשיכים למשוך שפע של משקיעים זרים לארה"ב

המשיכה של ארה"ב עקב הכלכלה היציבה יחסית והמודל לאיכות חיים טובה יותר מאשר ברוב ארצות העולם, מניעה זרים רבים לרכוש נכסים כאן כהשקעה עתידית. הנתונים מראים שבין אפריל 2013 לאפריל 2014, רכישות משקיעים זרים הגיעו ל-92.2 מיליארד דולר. זו עלייה עצומה ביחס לתקופה הקודמת, בה סכום ההשקעות היה 68.2 מיליארד.

אנו חיים בשוק בינלאומי. זאת אומרת, שלמרות ששוק הנדל"ן הוא מקומי והרוכשים גם הם אמורים להיות מקומיים, הרי שהאפשרויות לרווחים על השקעתם  לטווח קצר וארוך, כמו גם יציבות המטבע, מהווים משיכה עצומה למשקיעים הזרים.

מהגרים ורוכשים זרים רוכשים בתים בכל רחבי ארה"ב, אך 55 אחוז מכלל ההשקעות מרוכזות בפלורידה, אריזונה, טקסס וקליפורניה. פלורידה היא במקום הראשון עם 23 אחוז וקליפורניה במקום שני עם 14 אחוז, אחריה טקסס עם 12 אחוז ואריזונה עם 6 אחוזים. הערים המבוקשות ביותר הן לוס אנג'לס, במקום הראשון בשנת 2014, ואחריה מיאמי, לאס וגאס, אורלנדו וניו יורק.

המשקיעים הזרים מסתמכים על מרכיבים שונים למטרת רכישת הנכסים באיזורים מסויימים. הסיבות לרכישה הן: קירבה למקום מגוריהם, האם גרים באיזור קרובי משפחה או חברים, שוק העבודה ואפשרויות הלימוד, המיקום ומזג האוויר באיזור.

המשקיעים האירופאים נמשכים בעיקר למקומות בהם מזג האוויר חם יותר כמו פלורידה ואריזונה, כשהחוף המערבי מושך בעיקר משקיעים אוריינטליים. משקיעים מהודו נוטים לרכוש במקומות בהם יש שפע של תעשיות עתירות מדע כמו קליפורניה, ניו יורק וצפון קרוליינה. מאוד נפוץ לראות אוכלוסיה רבה מאותה מדינה, נתון המצביע שכנראה הסיבה לכך היא העברת מידע אישי, מפה לאוזן, בין משקיעים תושבי ארצות אלה, המחלקים את נסיונם בין חבריהם ובני משפחותיהם.

המשקיעים הזרים נוטים ברובם לרכוש במזומנים ודו"ח 2004 מראה שלמעלה מ-60 אחוז מהעסקאות לזרים נעשו במזומן, לעומת הרכישות לאמריקאים שרק 30 אחוז מהן נעשו בצורה הזו.

***
אישורים לקבלת הלוואות עדיין מהווים את המכשול העיקרי ברכישות ממשקיעים זרים, שנפגעים מכך שאין להם היסטוריה של אשראי בארה"ב, אין להם אזרחות (Social Security) והם מתקשים להמציא הוכחות מהימנות על מצבם הכספי והכנסתם בעבר. זאת לעומת תושבים אמריקאים היכולים להוכיח אזרחות ולהמציא את המסמכים הדרושים לשם אישור הלוואה למשכנתא.

רוב הבתים שנרכשו על ידי תושבים זרים, בערך 42 אחוז, נרכשו למטרות מגורים. משקיעים זרים הרוכשים לשם השקעה יכולים לשהות רק עד שישה חודשים בשנה בארה"ב, כך שהם משתמשים בנכס כבית שני, בית נופש, או שהם משכירים אותו למטרות רווח והשקעה לטווח ארוך.

65 אחוז מהרכישות הן של בתים פרטיים. מחצית המשקיעים מעדיפים לרכוש באיזורים כפריים ובפרברי הערים הגדולות. רבע מהם מעדיפים לרכוש בערים גדולות וכ-13 אחוז רוכשים במקומות נופש. המשקיעים הזרים באים מכל העולם, כשקנדה, סין, מכסיקו, הודו ואנגליה מהוות 54 אחוז מסך כל המשקיעים. קנדה מובילה עם  19 אחוז, ירידה של 4 אחוז ביחס ל-2013.

סין מחזיקה במקום הראשון בסכום ההשקעה, עם רכישות של 22 מיליארד דולר, כשמכירה ממוצעת עומדת על 591,000 דולר. סין היא גם המקור בעל הגידול הגבוה ביותר ומהווה 16 אחוז מכלל הרכישות השנתי - גידול עצום מ-4 אחוז בשנה הקודמת. מכסיקו נמצאת במקום השלישי עם 9 אחוז מכלל ההשקעות, כשהודו ואנגליה מהוות 5 אחוז כל אחת.

***
חשיבות עצומה ניתנת לכך שרוב המשקיעים הזרים משתמשים בשירותיהם של סוכני נדל"ן מיומנים המהווים עבורם מקור מעולה לאינפורמציה על מצב שוק הנדל"ן, הכלכלה המקומית, בתי הספר באיזורים השונים. כמו גם כדאיות ההשקעה באיזורים המועדפים מבחינה אישית וכהשקעה כדאית עבורם, הן לטווח קצר והן לטווח ארוך.
נראה שבמקומות מסויימים בארה"ב עליית מחירי הבתים תימשך עוד זמן רב בעיקר עקב רצון המשקיעים הזרים לרכוש בתים כאן. מגמה זו מהווה משקל נגד לכלכלה החלשה בארה"ב ולקשיים הרבים שרוכשים חדשים וצעירים עומדים בפניהם בדרך לקבלת המשכנתא.


אם לא היו מבוצעות רכישות כה רבות על ידי משקיעים זרים, נראה שמחירי הבתים היו יורדים מאוד. לכן, מצב עכשווי זה יכול להשתנות מאוד אם הכלכלה המקומית תשתפר, מקומות עבודה טובים יתווספו למשק ובטחון הציבור האמריקאי יגבר. או מצד שני, אם מסיבות כלשהן יקטנו ההשקעות הזרות המגיעות מכל העולם והלחץ על מחירי הבתים יביא לירידת מחיריהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה