יום רביעי, 16 ביולי 2014

אזהרה: מקבלי הלוואות בצרות

 

כמעט מחצית ממקבלי ההלוואות המחודשות נמצאים שוב בבעיה, ועלולים להיכנס חזרה לתהליך העיקול

הלחץ שהופעל על הבנקים לאשר הלוואות מחודשות לבעלי בתים במצוקה, עקב אובדן מקומות עבודה, המיתון בכלכלה ונפילת שוק הנדל"ן בשנת 2007, הביא להקלה אצל רבים. הצעד הראשון בו נקטו בעלי בתים אלה כשמצאו עצמם עם הלוואות גבוהות יותר מערך ביתם, היה לבקש מהבנקים לאשר להם הלוואה מחודשת בריבית נמוכה ובתנאים שיאפשרו להם להמשיך לגור בבית ולא לאבד אותו לבנקים בתהליך העיקול.

למרות אזהרות מומחים רבים, שהתריעו על כך שהלוואות מחודשות אלה ניתנות לכאלה שאין להם יכולת להחזירן, רבים קיבלו אישורים. עכשיו, כשהריבית על הלוואות אלה עלתה, מוצאים עצמם שוב מאות אלפי בעלי בתים בצרות. ערך ביתם עדיין נמוך מסכום ההלוואה שהם חייבים וייתכן שימצאו עצמם שוב בתהליך העיקול.

בחודש אפריל השתנתה הריבית עבור קרוב לשני מיליון הלוואות מחודשות שניתנו בתנאים נוחים יותר וריבית התחלתית נמוכה מאוד. עלייה זו מביאה למעלה מ-40 אחוז מלוקחי ההלוואות לסף עיקול, שוב. הנתונים מראים שהערך המוסף השלילי על הבתים הוא אחד הגורמים העיקריים להפסקת תשלומי המשכנתא. לכן סביר מאוד שמקבלי הלוואות רבים, הנאבקים עדיין לשלם את שהם חייבים לצרכי מחייה, יתייאשו מהמלחמה הזו להישאר בביתם כשהמחיר כה כבד עליהם.

***
עם עליית הריבית, 800,000 בעלי הלוואות אלה ימצאו עצמם ללא יכולת לשלמן. אך אם הערך המוסף ומחירי הבתים ימשיכו לעלות, ייווצר מצב בו הם יוכלו למכור את בתיהם ולהשתחרר מהנטל הכספי אליו נקלעו.

התכניות הממשלתיות שאיפשרו אישור הלוואות מחודשות כאלטרנטיבה לבעלי בתים במצוקה, נשמעו נהדר, אך רק בראייה לטווח קצר והן הסתמכו על שיפור משמעותי במספר מקומות העבודה ועלייה ניכרת בשכר העובדים במשק. חלק מתכניות אלה הציעו ריבית של 2% לתקופה של 1-5 שנים, שלאחריה הריבית תעלה באחוז לשנה עד לגובה הריבית בעת מתן ההלוואה המקורית.

אך חלילה לכם מלחשוב שהבנקים עשו זאת מתוך דאגה למקבלי ההלוואות ויהיו מוכנים לוותר על סכומי כסף אלה. אם תקראו את תנאי ההלוואה המחודשת שניתנה לנזקקים בתכניות הממשלתיות, תראו שכשמשך ההלוואה יושלם, הם יצטרכו לשלם את אותה יתרה החסרה כשהריבית היתה נמוכה מאוד. הם ייאלצו לקחת הלוואה לשם החזרת כספים אלה, או לשלם סכום כסף מצטבר זה במזומן עם סיומה.

רוב אלה שקיבלו אישור להלוואה מחודשת, כל כך שמחו שהם יוכלו להישאר בביתם, שהם חתמו על ההסכם מבלי לקרוא אותו עד תומו.

חוסר האחריות שגילו הבנקים במתן ההלוואות למבקשים, ללא בדיקה מעמיקה על אפשרויות המבקשים אותן לעמוד בתשלומים, הביא רבים למצב בו רכשו בתים מעבר לגבול יכולתם הכספית לשלם. שוק הנדל"ן עלה במהירות עצומה ורבים אחרים ניצלו הזדמנות זו לרכישת בתים לצורך ספקולציה מתוך כוונה למכור אותם תוך זמן קצר ברווח של אלפי או אפילו עשרות אלפי דולרים, ולא חשוב אם יכלו לעמוד בתשלומים אלה. הבנקים במתן הלוואות אלה האמינו, ודי בצדק, שהם גדולים מכדי ליפול ושהמימשל יכסה על הפסדיהם, ואכן כך היה.

המצב היה סביל אם השוק כולו היה מתאושש ומספר מקומות העבודה היה עולה כפי שקרה בעבר, אך נראה שהפעם המצב שונה מאוד. מספר מקומות העבודה הנוספים למשק מדי חודש נמוך אפילו מהדרוש בכדי להישאר באותו מצב, שלא לדבר על משק פורה ויוצר שהוא השוק האמריקאי כפי שהיה במשך שנים.

קשה שלא להטיל חלק גדול מהאשם על אי פיתוח שוק הנפט בארה"ב, שהיא בעלת עתודות נפט גדולות יותר מכל מדינה אחרת עולם, על התנהלות המימשל והעדיפויות שלו העומדות על הטבות סוציאליות בעיקר, ופיתוח תשתיות תעשייתיות, משאבים טבעיים ומשאבי אנוש בעדיפות מישנית בלבד. כלכלנים ומומחים רבים רואים תנודות רציניות בכיוון המשק האמריקאי מעידוד מפעלים ופיתוח לבידול בינלאומי ודריכה במקום.

אני בהחלט מאמין שאם מחירי הבתים ייעצרו וסימנים על כך מורגשים בשטח, ייתכן מאוד שנחזור למצב בו היינו לא מכבר, כשמחירי הבתים איבדו את כל הערך המוסף עליהם ומספר הנכסים המעוקלים יעלה שוב.

קשה לי להיות אופטימי בנושא ואינני מתיימר להיות מבין גדול בכלכלה, אך מפגישות עם לקוחות חדשים ואלה שהצליחו לצאת מתהליך העיקול וחוששים היום לעתידם, אינני מעוניין להשלות איש מכם. השוק עתה, שהוא תקופת השיא השנתית בנדל"ן, חם ובתים נחטפים אם מחירם הגיוני, אך מספר רב של בתים אחרים עומדים חודשים ללא הצעת מכירה אחת עבורם.

עם סיום הקיץ, נראה לי שהתמונה תתבהר ואני מקווה שאני טועה בגדול בתחזית זו והמציאות תתפח על פניי. אני אהיה אז המאושר באדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה