יום שני, 28 באפריל 2014

אמא, האדמה יקרה!


הקבלנים בונים בעיקר בתים מפוארים באיזורים מצויינים עבור אלה שיכולים להרשות לעצמם. מה שמשאיר את רוב האוכלוסיה מחוץ למשחק


עבור הקבלנים, האדמות באיזורים הטובים הופכות חשובות יותר ויותר. עם הבנייה המזורזת של בתים חדשים, מתרכזים הקבלנים באותם איזורים המראים צמיחה במספר מקומות העבודה ונמצאים בקרבת תחבורה ציבורית מרכזית. הם לא כל כך מעוניינים לרכוש אדמות באיזורים שנפגעו מאוד בתקופת נפילת שוק הנדל"ן האחרונה.

אפשר בהחלט להבחין בתכונת הבנייה המוגברת באיזורים הטובים ביותר, וזה הגיוני שעם העלייה במספר הבתים החדשים הנבנים, האיזורים המועדפים מביאים סכומי כסף גבוהים יותר בעת רכישתם. המחקר מראה שהקבלנים מתלוננים על מחסור באדמות זמינות לרכישה. הם מתכוונים לכך שבאיזורים המשובחים ביותר אין אדמות זמינות שעליהן הם מעדיפים לבנות.

האיזורים המועדפים הם אלה שיש להם תשתית של שירותים ציבוריים כולל כבישי גישה, ביוב מרכזי, מים וחשמל, ולא איזורים שהאדמה בהם אף פעם לא נוצלה לבנייה למגורים, מה שייאלץ את הקבלנים להביא שירותים אלה לבית בכדי למוכרו.

עדיפות זו של הקבלנים שלא לבנות על אדמות גולמיות וזולות יותר, יוצרת מחסור בבתים זולים בשוק. לכן עולים מחירי הבתים היקרים וכן בתים אחרים הנמצאים באיזורי אוכלוסיה מרושתת לשירותים הדרושים למחייה.

רדיפה זו אחרי בנייה יקרה מפלה קשות זוגות צעירים ואת אלה המעוניינים לרכוש את ביתם הראשון. פלח אוכלוסיה זה, בגילאים של 25 עד 34, מהווה חלק קטן והולך מסך כל רוכשי הבתים. כיוון שהם הרי חייבים במקום מגורים, הם פונים לשכירות שמחירה עולה בהתמדה עקב הביקוש המוגבר. העובדה שבמקביל הכנסתם פוחתת בהתמדה, מרפה את ידיהם מהשגת החלום האמריקאי של בעלות בתים.

***
כל עוד המצב לא משתנה והמחירים ימשיכו לעלות, יעדיפו הקבלנים להתרכז במחיר על פני הכמות, ולכן בתי מותרות נבנים יותר ובתים זולים ניבנים פחות.

ומה באשר לסוג הבתים, גודלם ומי רוכש אותם?

מחקרים מראים מגמת עלייה מתמשכת בביקוש לבתים חדשים עם +4 חדרי שינה, +3 אמבטיות מלאות, שתי קומות או מוסך לשלוש מכוניות.

גודל שטח המגורים שהיה 2362 בשנת 2009, הגיע ב-2013 ל-2679 והשנה כנראה נראה עלייה גם במגמה זו. הבתים שנבנו ב-2013 כוללים נתוני נוחות שונים כגון: למחציתם היו 4 חדרי שינה או יותר, לשליש מהם היו 3 אמבטיות מלאות או יותר, 22 אחוז מהם נבנו עם מוסך ל-3 מכוניות ומעלה, ו-60 אחוז מהם נבנו בשתי קומות.

השיפורים בנוחות המוכנסת לבתים חדשים עולים בהתמדה ב-4 השנים האחרונות והשאלה המתבקשת היא 'למה?' למה הבתים נעשים גדולים כל כך?

ובכן, התשובות די פשוטות. הסתכלו על מי שרוכשים בתים אלה. הקונה הממוצע של בתים חדשים בשנים האחרונות הוא אדם עם ניקוד אשראי גבוה והכנסה שנתית גבוהה. לפי נתונים סטטיסטיים שפורסמו לאחרונה, נשאר ניקוד האשראי הממוצע של רוב ארה"ב ללא שינוי, אך ממוצע הניקוד של אלה שקיבלו הלוואה עלה מאוד משנת 2007. מאז ועד היום גדל הפער בין הממוצעים מ-33 נקודות בתחילת 2000 לפער עצום של 58 נקודות.


ובהקשר להכנסתם של רוכשים אלה, אנו חווים עלייה ממוצעת מ- 91,768 דולר בשנת 2011 ל- 107,607. זו עלייה דרמטית של למעלה מ-17 אחוזים. לכן, כלל איננו מפתיע לראות בתים גדולים יותר עם שיכלולים רבים הנותנים לרוכשים אלה בדיוק מה שהם רוצים - נוחות, שירות, ביטחון ושיכלול תמורת המחיר שהם מוכנים לשלם. הקבלנים ממשיכים לחפש שיכלולים וחידושים מיוחדים במטרה למשוך קונים אלה אל הבתים היקרים שהם ממשיכים לבנות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה