יום שלישי, 29 באוקטובר 2013

לשפץ או לא לשפץ?



לשפץ או לא לשפץ?

אחת השאלות החשובות ביותר העומדות בפני בעלי בתים רגע לפני המכירה. כל התשובות לפניכם


בכל פגישה שלי עם בעלי בית המבקשים למוכרו, עולה בתכיפות השאלה האם כדאי לשפץ אותו. אפילו בתקופה זו שבה היצע הבתים נמוך, רוכשים פוטנציאליים מעוניינים יותר בבית המוכן לכניסה ללא שיפוץ ומוכנים אף לשלם יותר עבור בתים כאלה. המוכר יכול לקבל סכום גבוה יותר עבור ביתו, וכמו כן לצמצם את הזמן בו הבית מוצע למכירה, וזאת בעזרת שיפוצים קלים.
מצד שני כדאי לדעת שלא כל שיפוץ יחזיר לכם את ההשקעה במכירה. שגיאה גדולה עושים המוכרים כשהם מאמינים ששיפוץ רציני במטבח יביא להם הרבה יותר כסף במכירה. הבית איננו רק המטבח ושאר חלקיו דורשים אף הם תשומת לב והחלטות נבונות אם לשפץ או לתקן. המוכרים חייבים להסתכל על השיפוץ כפרויקט כולל ולא אוסף של שיפוצים קטנים.
מומחים רבים מסכימים איתי ששיפוץ מטבח, למשל, יחזיר בממוצע 78 אחוז מסכום ההשקעה. לעתים זה לא נראה כמו עיסקה טובה מבחינה כלכלית, אך עם שיפוצים נוספים גדלים הסיכויים שהמוכר לא רק יקבל את הסכום ההשקעה חזרה, אלא אף ירוויח יותר.
העדיפות בשיפוץ חלק זה או אחר בבית תלויה בראש ובראשונה בזמן העומד לרשות המוכר בטרם הוצאתו למכירה. לאלה העומדים לפרסם את הבית למכירה תוך מספר חודשים, יש בהחלט יותר זמן לביצוע פרוייקטים גדולים מאשר אלה המעוניינים למוכרו תוך מספר שבועות.
 כל מוכר יכול להגביר את  הביקוש לביתו ולהציע מחיר רכישה גבוה יותר, אם הוא מוכן להשקיע בשיפור חזות הבית ותוכנו.
סליחה מראש על ההשוואה, אך קנייה ומכירת בית הם כמו דייט ראשון, מראה נאה מושך את הצד השני.
החלטת הקונה הפוטנציאלי האם שווה לו לצאת מהרכב ולראות את הבית מבפנים, תלויה בשאלה האם הצמחיה בחזית משובבת נפש, אם דלת הכניסה צבועה יפה ואם החלונות נקיים. אסור גם למוכר לפסוח על הגארז' ורצוי שהרצפה בו תהיה צבועה. מפתיע לגלות כמה אנשים מגיבים בחיוב כשהגארז' צבוע ונקי ממכשולים.
הוצאת הרשתות מהחלונות וניקויין, כמו גם ניקוי המסגרת, יוסיפו רבות לכוח משיכתו של הבית. רוב הרשתות על החלונות מספחות הרבה לכלוך ומחשיכות את הבית. הוצאתן וניקוי כל החלונות והרשתות לפני צילום תמונות של הבית, יציגו אותו כבית בהיר ומואר יותר.

***

בתוך הבית יש כמה פרויקטים שעשויים להרים את מחירו ויחישו את מכירתו.
צביעה היא דרך זולה ביותר שתציג את  הבית באור טוב ונקי יותר, ותצביע על בעל הבית כמי ששמר עליו במשך השנים. בחרו את הצבעים בזהירות. צבע אדום או נייר ציפוי על הקירות יצמצמו את המשיכה של הבית, כיוון שקונים רבים מאוד נמשכים לצבעים בהירים ונייטראליים.
הצביעה נותנת הרגשה של ניקיון ובריאות. אם אינכם ארכיטקטי-פנים, זה איננו הזמן לעשות נסיונות בתכנון ארכיטקטוני של ביתכם. שיכרו שירותיו של מעצב פנים מומלץ ושלמו עבור ייעוץ ובחירת הצבעים המתאימים.
פרוייקט זול נוסף שרבים פוסחים עליו הוא פינוי רציני של עומס הריהוט, הציוד והחפצים שאספתם במשך השנים ונמצאים בכל פינה בבית. תופתעו עד כמה טוב ייראה ביתכם, מאוורר ומלא אור לאחר שתפנו ממנו את הריהוט העודף, את אוסף המנורות והתמונות האישיות שעל הקירות.
השאירו ריהוט בסיסי בלבד ועל הקירות תלו תמונות נוף או פרחים בלבד, שום דבר לא אישי, כך שהקונה יוכל לראות את עצמו גר בבית. תמונות המשפחה שלכם על הקירות ימנעו ממנו לדמיין את עצמו גר שם. הבית צריך להיראות ולהרגיש כאילו הוא פנסיון או מלון - הוא צריך להיות נחמד ומתאים לכל אחד.

***
לבעלי בתים עם  זמן וכסף, שיפוץ המטבח וחדרי השירותים יאדיר את המחיר שתוכלו לקבל, אך עליכם להכיר את הסביבה ואת הדרישות של הגרים בה בטרם תתחילו בשיפוצים. אם ברוב הבתים בסביבה המשטחים במטבח הם משיש, רצוי שגם אתם תעשו זאת, אך אם המשטחים במטבח הם מפורמייקה, זה לא הגיוני שתוציאו יותר כסף מאשר המקובל באיזור.
השבחה יקרה יותר שבהחלט תעלה את המחיר ותתקבל בברכה על ידי הקונים הפוטנציאליים, היא המיכשור במטבח. ציוד חדש כמו מקרר, תנור, מכונה לשטיפת כלים ומיקרוגל תואמים, מביאים משיכה מיוחדת אצל הרוכשים. כל קונה, ולא חשוב באיזה מחיר הוא יכול לקנות, שואף שיהיו בבית מוצרים חדשים, אף אחד לא רוצה מיכשור ישן ולכן מטבח חדש מהווה אטרקציה מיוחדת.
ולסיום, הגינה בהחלט יכולה להרים או להרוס עיסקה. הצמחיה, הדשא הקצוץ והפרחים בערוגות משרים אווירה ביתית ושלווה שתשפיע על קונים רבים. הנוף מהחלון המשקיף אל החצר וערוגות הפרחים העונתיים שתשתלו ימים מספר לפני פרסום הבית למכירה, יביאו קונים רבים ולא אתפלא אם תקבלו הצעות רכישה רבות שירימו את מחיר הבית אף מעבר לסכום שביקשתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה