יום שלישי, 22 באוקטובר 2013

אופטימיות זהירה



אופטימיות זהירה


שוק הנדל"ן, אחד המרכיבים העיקריים בהתאוששות הכלכלה, מתחזק יותר ויותר, אבל באוויר יש חשש



לפחות נכון לרגע זה, הקבלנים בונים, הקונים/המוכרים וסוכני ההלוואות מרגישים נוח יותר באישור הלוואות למשכנתא, אך מספר מומחים חוששים שנרגיש האטה בחודשים הקרובים. עם הביקוש הגובר לבתים, ממשיך ערכם לעלות בקצב בריא, כשהמחירים עלו ב-12.4 אחוז מיולי 2012 עד יולי 2014 לפי נתונים מ-20 ערים גדולות בארה"ב.
הביקוש הגדול מצד רוכשים חדשים צעירים המבקשים לקנות בית ראשון יוצר לחץ על הקבלנים לבנות בקצב מהיר יותר, לאחר ההאטה שנבעה מחוסר ביטחון בכיוון אליו יפנה הנדל"ן. עתה, כתוצאה מכך, נוצר מחסור רציני במספר יחידות הדיור החדשות המוצעות למכירה.
המחירים העולים עזרו לכלכלה לא רק בכך שחיזקו את ענף הנדל"ן כולו, אלא גם הוסיפו לערכם של הבתים שבעליהם שוב החלו לבזבז כספים. אותם בעלים שאיבדו את הערך המוסף על בתיהם במשבר הנדל"ן, רואים עלייה עקבית בערכם עם שיפור המצב, כשלמעלה משניים וחצי מיליון בעלי בתים צברו ערך מוסף על בתיהם ברבעון השני של השנה.
הריבית למשכנתאות עלתה מ-3.4 אחוז בינואר השנה ל-4.4 אחוז ביולי, אך עלייה זו עדיין לא מראה אותותיה בשוק. עם זאת, היא בהחלט צמצמה מאוד את מספר המבקשים הלוואה חוזרת. הנתונים מראים עלייה של שבעה אחוז בבקשות לאישור הלוואות לעומת ירידה של 70 אחוז במספר מבקשי הלוואה חוזרת. כתוצאה מכך החלו הבנקים לפטר עובדים במחלקות אלה. צריך לציין שעם אישור הלוואות חוזרות, יורד סכום המשכנתא החודשית ובכך משתחרר כסף לבעלי הבתים, המבזבזים אותו על רכישות ושירותים וכך מבריאים את המשק.

***

כמובן שהסיבות להתאוששות רבות: אנשים רוצים לרכוש בטרם המחירים והריבית יעלו, הקלה הדרגתית באישור הלוואות, עלייה בהיצע הבתים, מספר קטן יותר של נכסים בתהליך העיקול ומשקיעים גדולים הרוכשים בתים לשם השכרתם.
עדיין יש כאלה השואלים עצמם אם הנתונים הבסיסיים כגון מקומות עבודה נוספים ושכר עובדים, יוכלו להמשיך לעלות ויחזירו קונים צעירים חדשים לחיפושים לרכישת בית. אחרים מזהירים ממלאי הבתים המוסתר שעלול להציף את השוק ובכך לגרום למפולת נוספת ולירידת ערך הבתים שוב.
אפשר רק לשער ולהעריך מה יביא העתיד הקרוב וקשה למצוא אחדות דעים לגבי הכיוון הכללי של הכלכלה והנדל"ן בראשה.
המחסור בבתים המוצעים למכירה בהחלט משפיע על קונים רבים, אך צריך לזכור שבתים הנמצאים בתהליך העיקול או שבקרוב יצטרפו למעגל זה, ימשיכו להפעיל לחץ על מחירי הבתים הקיימים בשוק והמוצעים לרכישה רגילה.
כשהמלאי והביקוש ייושמו, אזי חוסנו של השוק יהיה תלוי בבטחון הציבור. ביטחון זה ניזון מהפוליטיקה, החוב הלאומי והקטנתו, וכמו כן האם תיעצר עליית תיקרת החוב שעלתה לשיאים חדשים בשנים האחרונות.  כנראה שהמבחן העיקרי יהיה בחודשים הקרובים עם הירידה בביקושים לאשראי, כשהקונגרס מראה סימנים של חוסר אונים ואי יכולת לתפקד ולהביא לשינוי משמעותי במצב הכלכלי בארה"ב.
הציבור האמריקאי מאבד את אמונו במימשל, שבמקום להביא הקלה וחידוש המשק הוא מקדיש את זמנו לטיפול בנושאים שוליים שאינם תורמים דבר לחוסנו של המשק האמריקאי. לא נראים סימנים המראים על מקומות תעסוקה חדשים או ביקוש לעובדים וכמו כן אין שום סימנים ששכרו של העובד יוטב בחודשים הקרובים.
האמונה והשמחה בשיפור המצב הכלכלי שנמדדה בחודש יוני השנה ושהיתה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות, פינתה דרך לירידות מתמשכות בבטחון הציבור.
המחירים המאמירים לבתים נמדדים בתדירות והדו"ח האחרון מראה שמחירי הבתים ברוב ארה"ב כיום עומדים על מחיריהם משנת 2004. זאת אומרת שעדיין רבים הבתים שערכם המוסף הוא שלילי וייקח זמן עד שהוא יתאזן. כמובן שזה תלוי מתי רכשתם את ביתכם וכן במצב השוק המקומי. בלוס אנג'לס עולה הערך המוסף יותר מאשר בשאר ארה"ב, אך עדיין הוא נמוך מהשיא של שנת 2007.

***
רבים מאוכזבים מחוסר יכולתם למצוא בית הולם במחיר מתאים כיום. לאלה המחפשים ברצוני לייעץ להם להתפשר על בית שאיננו בית חלומותיהם. הדרך הנכונה לעשות זאת היא:
ראשית, התקשרו לסוכן הלוואות ובחנו מה הסכום שאתם תהיו מאושרים לו, הריבית ותנאי ההלוואה. הוסיפו לסכום זה את סכום ההשתתפות העצמית שיש ביכולתכם להביא עם סגירת העיסקה, ואז החלו בחיפושים כשהאיזור שבו אתם רוצים לגור מהווה נקודה מרכזית וממנה תתרחקו במעגלים עד לאיזורים אותם אתם יכולים לרכוש. הבעיה היא שלעתים אינכם מוכנים לגור באזורים אלה. החיים מלאים פשרות ותיאלצו לשקול אם אתם מעדיפים לרכוש היום באיזור מסוים בית שתוכלו לעמוד בתשלומים עליו, או שאתם מעדיפים לחכות מתוך ידיעה ברורה שהריבית והמחירים ימשיכו לעלות.
אם ראיתם בית שמתאים לכם אך הוא דורש שיפוץ או שחזיתו איננה מושכת אתכם במיוחד, חישבו שנית אם לעבור הלאה או לרוכשו ולשפץ אותו לטעמכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה