יום שני, 12 באוגוסט 2013

הכלב של השכן מרגיז אתכם?



הכלב של השכן מרגיז אתכם?


סכסוכי שכנים יכולים להשפיע לא רק על מצב הרוח שלכם אלא גם על ערך ביתכם. איך נמנעים מזה? 


ואהבת לרעך כמוך! פתגם עתיק וחכם, אך האם במציאות זה נכון? הרי בדרך כלל אנחנו בקושי מסוגלים לסבול אותם. מחקר עמוק שנעשה לאחרונה מצביע על כך ש-60 אחוז מהאמריקאים מחזיקים רגשות טינה כלפי שכניהם. שכן רע יכול להפוך את החיים הרגילים לגיהנום. כלב שלא מפסיק לנבוח, חצר מוזנחת, ריחות לא נעימים ועצים משילים – עלולים להערכת ארגון השמאים לגרום להפסד של 5-8 אחוז מערך ביתכם.
רוב סיפורי האימה כוללים נוכחות של כלבים גדולים ומפחידים אצל השכן הקרוב. האם הייתם מוכנים לגדל שם ילדים במקרה כזה? או לארח חברים קרובים בחצר כשמעבר לגדר הכלב נובח וחושף שיניים? נראה לי שברוב המקרים תמשיכו לחפש ותפסחו על בית כזה. ובכל זאת, מה אפשר לעשות ואיך חיים עם תופעות כאלה?
ראשית - וזה קשה מאוד בעיקר לנו הישראלים הידועים כבעלי מזג חם ופתיל קצר - קחו אוויר ותירגעו. הדבר הגרוע ביותר שאתם יכולים לעשות זה לדפוק על דלתו של השכן כשאתם רותחים מכעס. לאחר שנרגעתם, נסו לקבוע פגישה עם השכן וכדאי אפילו להזמין אותו לביתכם. כך הוא יוכל להתרשם טוב יותר עד כמה מכוערת צלחת הלוויין הענקית שהוא הרכיב בחצר שלו. לפני הפגישה הצפויה רצוי לבדוק את החוקים העירוניים הקשורים למקרה הספציפי הזה, כדי שתגיעו מוכנים. רצוי גם לנהל יומן. רישום האירועים יעזור לכם במקרה והמצב יגיע לבית המשפט.
כדאי לפתוח את השיחה עם השכן במשפט כגון: "הי שושנה, מזמן לא ראיתי אותך. הכל אצלך כשורה?" זה יעזור לכם להבין יותר טוב את הנסיבות ומצבו של השכן ויתן לכם נקודת השקפה נוספת. אולי הכלב נובח כי לשכן יש אורח אלרגי והוא נאלץ להוציא את הכלב לחצר למספר ימים? ואולי החצר מוזנחת כי השכן חולה מאוד?
מה שלא תהיה הסיבה, אם היא זמנית ואם לא, רצוי להציג את המצב כאילו הוא באשמתכם: "הילד שלנו חייב לישון בצהריים, אבל הוא לא יכול להירדם אם אין בבית שקט. בדיוק באותו זמן קוקו, הכלב שלכם, נובח בחצר". שיטה זו עובדת כי הפיכת המצב לבעיה שלכם תתקבל טוב יותר מאשר הגישה התוקפנית והמתלוננת: "הכלב שלך נובח יותר מדי!" שימוש ב"אני"  במקום "אתה" עוזר במניעת עימות.
עצה נוספת היא לחזור על דברי השכן: "אני מבין שאתה לא יכול לקחת את רקס לעבודה איתך, ולשים אותו במלון כלבים זה עסק יקר". אתה מראה לשכן שאתה מבין את מצבו על ידי כך שאתה חוזר על מה שהוא אמר לך, וזה יכול להביא לפיתרון מקובל על כולם.
אם השכן מודאג מהמחיר שיעלה להוריד עץ חולה מהחצר, יתכן שאם תציע לחלק איתו את המחיר, הבעיה תיפטר ברוח טובה. דע על מה תהיה אתה מוכן להתפשר. "זה יהיה נהדר אם רקס לא ינבח בכלל, אבל מה שחשוב לי במיוחד זה שהוא לא ינבח בין 2-4 אחר הצהריים". זה עובד כי אתם מציגים פיתרון ופשרה שאפשר להגיע אליה.
רצוי לנתח את המצב מראש ולהחליט עם מה אתם מוכנים לחיות ובאיזה שלב תחליטו שאין ברירה אלא לפנות למשטרה, כי השכן מסרב בתוקף להנמיך את המוזיקה שהוא משמיע אחר חצות.
הסתמכו על החוק. "אתה כנראה לא מודע לכך שהחוק המקומי מפקח ובודק את עוצמת המוזיקה, הבאתי לך העתק של החוק". פה טמון הביטוי 'דבר בעדינות אך קח איתך מקל ארוך'. בכך שנתתם לשכן העתק של החוק, הבהרתם לו שאתם רציניים ואם יהיה צורך תעברו לשלב הבא, אך דברו באדיבות ובעדינות כדי שלא יתקבל הרושם שאתם רוצים להגיע איתו לעימות.
חפש עזרה חיצונית. "נראה שאנו לא מתקדמים לפתרון הבעיה. אולי כדאי לפנות למישהו שישמע את שני הצדדים ויחליט?" במקרה זה שניכם יושבים עם צד שלישי בתקווה למצוא פיתרון מוסכם. זה מראה על רצון לגשר על הפערים ולהגיע להבנה ללא הידרדרות המצב לעימותים לא רצויים.
כמעט 75 אחוז מהמשתמשים בשירותי מתווך, מגיעים לפשרה מקובלת. מחיר השירות הזה נע בין 200 דולר לכל צד ל-3-4 שעות ומעלה. שכירת שירותי עורך דין יקרה בהרבה וייעוץ מוקדם יכול לעלות בין 500 לאלף דולר. אם העניין נגמר במשפט זה עלול לעלות עוד 2500 דולר או יותר. בנוסף, תיאלצו לגור בשכנות לאדם שאתם מסוכסכים איתו. זה מצב בלתי נסבל, כך שעדיף לפתור את הבעיה בלחיצת יד ולהישאר שכנים טובים.
המצב עוד הרבה יותר גרוע בבתי דירות, כשהשכנים מחלקים איתכם קיר משותף. גם ממריבות כאלה עדיף, אם ניתן, להימנע עד כמה שאפשר.
כל זה בהחלט קשה בעיקר לנו, הישראלים, ומאמר זה מתאים יותר לאמריקאים המנסים תחילה להגיע לפשרה רגועה. אבל כדאי לנו לנסות ללמוד מהם, כי בסופו של דבר אף צד לא יוצא מנצח מסכסוכי שכנים. החיים יכולים להיות מאוד לא נעימים ועלולים להגיע עד למצב שתיאלצו לעזוב את הבית. זה בהחלט לא שווה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה