יום שלישי, 22 בינואר 2013

חוק מחילת החובות הוארך



חוק מחילת החובות הוארך


הקלה ובשורה טובה לבעלי בתים במצוקה



ההסכם שנחתם בסוף השנה למניעת "הנפילה הכלכלית מהצוק" הביא הקלה משמעותית לבעלי בתים שאינם יכולים עוד לשלם את המשכנתא, וזאת בעקבות ההסכם שכלל בין היתר הארכה לשנה של החוק שאיפשר מחיקת חוב המשכנתא שפקע בסוף השנה.
לאלה שאינם מעודכנים אנסה להבהיר:
בדצמבר 2007 אישר הנשיא בוש חוק שקבע שאם בעל נכס, שערכו ירד מתחת לסכום ההלוואה עליו, מוכר את ביתו בתהליך השורט-סייל, הפסדי הבנקים על ההלוואה הראשונה ימחקו כליל והבנקים לא יוכלו לרדוף אחר בעלי הבתים האלה לקבלת הסכום ההפסד שהם ספגו.
לפני קבלת חוק זה, הבנקים היו רשאים לנסות לגבות את ההפרש שהם הפסידו מבעלי הנכס ומס הכנסה הראה סכום זה כהכנסה החייבת מס. לדוגמה, נכס שנקנה במיליון דולר ונמכר כיום ב-800,000 דולר בשורט סייל, הבנק היה רשאי לרדוף אחר בעל הנכס שהפסיד את ביתו עבור 200,000 הדולרים שהוא הפסיד. בנוסף לכך, הבנק היה מדווח על הפסד זה למס הכנסה שחישב את ההפסד של הבנק כרווח לבעל הנכס וסכום זה היה חייב במס.
עם הארכת החוק בעוד שנה מתאפשר לבעלי בתים הרוצים למכור את ביתם בתהליך השורט סייל לעשות כך ולסגור כליל פרק זה בחייהם כשהבנקים ומס הכנסה משחררים אותם מההפרש בכסף.
חוק זה חל על אותם בעלי בתים במצוקה שזהו בית מגוריהם, שזוהי ההלוואה המקורית (והם לא עשו הלוואה חוזרת על הלוואה זו), שערך הבית נמוך מסכום ההלוואה המקורי ושסכום זה נמוך משני מיליון דולר.
אם מילאתם אחר כללים אלה, גם אתם תוכלו ליהנות מהקלות החוק הזה.
כשלוקחים בחשבון שלמעלה משליש מהבתים בארה"ב נמצאים כעת במצב שערך ביתם נמוך מההלוואה וחלקם נמצאים בתהליך השורט סייל, ניתן להבין את המתח והחרדה שבה ליוו בעלי בתים אלה את תהליך אישור ההסכם שנחתם בסוף השנה ושכלל הארכת חוק זה.
אחוז עסקאות השורט-סייל עלה מאוד בשנת 2012 כשבעקבות הסכמי פשרה בין המימשל לבנקים, בערך שני שלישים מהכספים שהבנקים התחייבו לתרום בקליפורניה לשיפור שוק הנדל"ן היו עסקאות שורט סייל.
באם החוק לא היה מוארך, התוצאות לביטולו היו מייצרות אסון לכלכלה בארה"ב, ובעיקר בקליפורניה, והוא היה מביא לגל עצום של פשיטות רגל, עיקולים וצניחה משמעותית בערך הנדל"ן בשל מכירות נואשות של בעלי בתים במצוקה.
אי הוודאות הקיימת בצעדי המימשל לשיפור המצב הכלכלי גורמת בשנה האחרונה להקפאת תוכנית פיתוח. בנוסף, הבנקים מעכבים שיחרורם של מיליוני בתים מעוקלים הנמצאים ברשותם. כתוצאה מכך נוצר מחסור עצום במקומות מגורים בכל רחבי ארה"ב ומחירי הבתים עולים זה החודש התשיעי ברציפות. אמנם העליה היא די איטית, אבל ההתמדה בעליה זו מגבירה את מספר הקונים הפוטנציאלים המצטרפים למעגל קניית הנכסים כשהדיעה הרווחת היא שאמנם יצאנו מהמיתון וכל יום שעובר מייקר את הבתים המוצעים למכירה ומרחיק את האפשרות של רכישה במחירים נמוכים.
במשך השנה האחרונה עלו בממוצע מחירי הבתים בכ-25 אחוזים, שזהו אחוז הצמיחה הגבוה ביותר בשמונה השנים האחרונות. בתים לאורך החוף ובאיזורי נופש מובילים בקצה התייקרות המחירים. מחיר בית ממוצע עלה בשנה האחרונה מ-279,910 דולר ל-349,300 דולר לפי נתוני איגוד סוכני הנדל"ן בקליפורניה.
ולמרות העלייה במחירים, ניכרת עליה של 2.7 אחוזים מבשנה שעברה במכירות כך שרכישה היום, באם תמצאו את הנכס המתאים, עדיפה על "ישיבה על הגדר" בציפיה שהשוק יירד שוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה