יום שני, 11 במאי 2015

קנייה זולה יותר מהשכרה?



כל היתרונות והחסרונות ברכישת בית לעומת מגורים בשכירות

לקנות או לשכור היא הדילמה העומדת בפני רבים מאלה המשכירים כיום. בעיקר נכון הדבר בקהילת הצעירים. כנראה שדילמה זו לא תרד מהפרק כל זמן שקיימים נכסים להשכרה ורכישה, ומכאן, נראה שזה יימשך לנצח. האמת היא שאין פתרון אחד שיתאים לכולם ולכן רצוי מאוד לשקול את החיובי והשלילי באפשרויות הקיימות בהתאם לצרכיכם האישיים.
מחקר מקיף בנושא פורסם זה עתה ומתייחס לנכסים שנרכשו ברבעון הראשון של השנה. לפי המחקר, ב-76 אחוז ממדינות ארהב, סכומי המשכנתא החודשיים נמוכים יותר מדמי השכירות הממוצעים על נכס עם שלושה חדרי שינה. במחקר השתתפו 461 מחוזות עם אוכלוסיה של מעל ל-100,000 איש ועם נתונים מספיקים על מחירי שכירות, רכישות והכנסות אישיות. המחקר מראה שאחוז השכירות מההכנסה האישית עמד על 28 אחוז, בשעה שהמשכנתא על נכס זהה, עם השתתפות עצמית של עשרה אחוז, עמדה על 24 אחוז מההכנסה האישית.

מנקודה אובייקטיבית בלבד, נראה שאם הרוכש יכול לשים 10 אחוז כהשתתפות עצמית לצורך רכישה, הוא יהיה במצב פיננסי טוב יותר ברוב מדינות ארהב. הבעיה היא שגורמים אחרים מונעים מהשוכרים להפוך לבעלי בתים ולכן המשקיעים הרוכשים נכסים להשכרה עדיין רואים הכנסה נאה עבור השקעתם.
במחוזות שנבדקו לצורך מחקר זה עלו מחירי הבתים ב-7 אחוז בממוצע יחסית למחירם באותה התקופה בשנה שעברה. ההכנסה לנפש עלתה בממוצע ב-3 אחוז לפי נתוני משרד העבודה האמריקאי.
עם העלייה האיטית בשכר בדרום קליפורניה והמשך עליית מחירי הבתים, מגיעים רוב הקונים מחוץ לקליפורניה וחלקם הגדול ממדינות אחרות בעולם, כששוק השכירות עדיין ממשיך לעלות.
לכן אני מייעץ לכל אלה השוקלים את שתי האופציות האלה, לבחון את התחזית האישית שלהם למשך חמש עד עשר השנים הבאות, כי בכך טמון הכיוון העדיף עבורם.

***
זה איננו סוד שיוקר המחייה בלוס אנג'לס גבוה מאוד ומקשה על צעירים רבים לחיות כאן. זה יוצר מרווח בין אלה שיש באפשרותם לגור פה לאלה העוזבים לטובת מקומות מחייה ומגורים זולים יותר בארה"ב.
מזג האוויר הנוח, התעשיות עתירות המדע, הקולנוע ועולם המוזיקה שקבע משכנו כאן, משמשים מגנט לצעירים רבים לנסות את מזלם למרות יוקר המחייה. לא מעטים מהם מצטרפים לאחת התעשיות המוכנות לשלם שכר גבוה עבור שירותיהם והם בוחרים להישאר.
אצל אלה הדילמה קיימת בקשר לרכישה לעומת השכרה. רכישת בית נותנת לכם את הביטחון שאף אחד לא יעלה את דמי השכירות בצורה שרירותית, אינכם צריכים לצפות לחסדי בעל הבית שיתקן את הדרוש תיקון במועד או בכלל ישיב לתלונותיכם, וכל עבירה מזערית ככל שתהיה יכולה להוות עילה לפנותיכם.
אם תחליטו לרכוש, כל חוסר הביטחון הזה ייעלם, ובנוסף תשלום המשכנתא מוכר כהוצאה (הריבית על הסכום הזה כשבשנים הראשונות מהווה את החלק העיקרי מהסכום המשולם). כך שאפילו אם תשלום המשכנתא גבוה מסכום השכירות, ניכוי חלקו הגדול כהוצאה למס הכנסה הופך אותו אטרקטיבי וברוב המקרים אפילו נמוך יותר.
השאלה העיקרית שעל הרוכש הפוטנציאלי לשאול את עצמו היא: מהו משך הזמן שהוא עומד לגור בבית? אם התשובה היא שמשך השהייה יהיה למעלה מחמש שנים, הרי שהרכישה בהחלט כדאית מכל הבחינות. בנוסף לכל היתרונות, הערך המוסף על הבית יוכל לשמש אותם כסכום ההשתתפות העצמית לרכישת בית גדול ויקר יותר בעתיד, כשהנסיבות ידרשו זאת.
רוב המומחים תמימי דעים שהמחירים בעיקר בלוס אנג'לס ימשיכו לעלות. ולמרות שלעתים נראה שהמחיר המבוקש הוא גבוה, הסיכויים רבים מאוד שערך הנכס ימשיך לעלות אף יותר. כבר עתה, ברוב האיזורים, המחירים עברו את מחירי הבתים לפני הנפילה הגדולה של שנת 2008.
אם, לעומת זאת, אינכם רואים עצמכם נשארים באיזור לתקופה מינימלית של חמש שנים, אזי, לפי דעתי, לא כדאית רכישת נכס ועדיף, עם כל החסרונות שבשכירות הנכס, להמשיך בכך כי אז השכירות זולה יותר.
שאלה נוספת שעליכם לשאול את עצמכם היא האם מקום עבודתכם יאפשר לכם לקבל הלוואה למשכנתא? האם אתם עובדים שם לפחות שנתיים והאם משכורתכם גדלה וממשיכה לגדול? האם שכרכם מאפשר לכם לשלם את סכומי המשכנתא החודשיים?
בכדי לענות על שאלה זו, כדאי ורצוי להיוועץ ברואה החשבון שלכם שיוכל להדריך אתכם בהתאם להכנסותיכם והוצאותיכם השוטפות.

החלום האמריקאי של בעלות על בית עדיין חי וקיים ורבים רוצים לממש אותו בהקדם ככל האפשר, אך כדאי לשקול בצורה אובייקטיבית אם אכן זהו הצעד הנכון עבורכם. השתדלו לא לערב רגשות בהחלטה זו, כי לעתים אנו נותנים ללב להחליט ורק לאחר מכן נכנס המוח לפעולה, וייתכן שהשיקולים הראשוניים שלנו היו מוטעים.
לכן כדאי לשקול ולבחון את המצב רצוי אפילו בטרם תלכו לראות בתים המוצעים למכירה. כך יפחתו הסיכויים שתתאהבו במקום ועמדתכם תעדיף אפשרות אחת על רעותה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה