יום רביעי, 25 בספטמבר 2013

המחירים הגבוהים בדרך



המחירים הגבוהים בדרך

קבלנים רוכשים אדמות לבנייה במחיר גבוה, מה שיביא בעתיד גם למחירי בתים יקרים יותר


מאז משבר הנדל"ן אנו חווים עלייה של 40 אחוז משנה לשנה במחירי מגרשים המוכנים לבנייה. בצפון קליפורניה, אטלנטה ונבאדה העלייה מגיעה אף ל-70 אחוז. בתי הפאר שמתוכננים ונבנים על אדמות אלה יהיו יקרים, במיוחד כשמחירי הקרקעות ממשיכים להאמיר עקב המחסור במגרשים לבנייה. באיזורים המבוקשים ביותר בארה"ב העלייה תלולה והקבלנים בונים באיכות גבוהה יותר ובתים גדולים יותר כדי להצדיק את המחיר הגבוה המבוקש.
עלייה זו נגרמה בעקבות משבר הנדל"ן, שהוביל לירידה תלולה במחירי האדמות עקב אי הוודאות לגבי העתיד וחשש הקבלנים לבנות נכסים שלא יוכלו להימכר. העלייה העכשווית באה לאזן ולקזז את ההפסדים שנגרמו עקב הירידה החדה במחירי הקרקעות בזמן המשבר. לכן, ההנחה היא שמחירי נכסים שייצאו לשוק בחודשים הקרובים יהיו גבוהים יותר למטר מרובע, ויש הערכות כי מחירי הבתים האלה יתייקרו בכ-22 אחוז. ארגון הקבלנים מהמר על שוק הנדל"ן החזוי בעוד שנתיים ומקווה שהמחירים יחזירו את ההשקעה הגדולה שלהם ברכישת קרקעות. גם שטח הבתים עולה ולפי נתוני הרבעון השני של השנה, השטח עומד על 2,642 רגל מרובע. 
רוכשים חדשים נשרו משוק הנכסים החדשים בגלל הריבית הממשיכה לעלות וכמובן המחירים הגבוהים. זה משאיר בשוק אחוז גבוה מאוד של בעלי נכסים קיימים הנמצאים במצב פיננסי טוב יותר עם עליית הערך המוסף של בתיהם. הם רוצים לרכוש בתים גדולים יותר עם תכנית מתאר שמתאימה יותר לצורת החיים העכשווית שלהם. לקראת סוף השנה הודיעו חברות הבנייה הגדולות על כוונתן לשווק בתים חדשים בגודל ממוצע של 3000-7000 רגל מרובע. בתים בגדלים אלה לא נבנו מאז 2005.
נתוני מכירת בתים חדשים ביולי הראו ירידה של 13.4 אחוז, אבל עדיין מהווה עלייה של 7 אחוז לעומת הזמן המקביל בשנה שעברה. בינתיים, פחות חלקות אדמה קיימות ומוכנות לבנייה והקבלנים נתפסו לא מוכנים לשינוי הכיוון בשטח הנדל"ן. החשש להשקיע באדמות לבנייה שהחל ב-2006 נותן את אותותיו היום, כשקבלנים רבים חשים כי היום הסיכון שהם יפסידו כסף  קטן יותר. מדובר בבתי יוקרה הנרכשים בדרך כלל במזומנים על ידי אנשים עשירים מאוד. המחסור המורגש בנכסים לרכישה הנמשך כמעט שנה תורם רבות למגמה זו.
 גם מחירי אדמות שעדיין לא מוכנות לבנייה ותהליך הפשרתן יקח חודשים, ואולי אפילו שנום, מרקיעי שחקים עכשיו. לדוגמא, מאז 2012 מחירי מגרשים שעוד לא הוכשרו לבנייה בלאס וגאס ובפניקס עלו פי 2. אדמות מאושרות לבנייה בטקסס חזרו למחירי השיא שלהם בין השנים 2005-2007. עליית המחירים מורגשת בעיקר באיזורים בהם ניכר שיפור במצב התעסוקה בשלושה אחוז או יותר ביחס לממוצע הארצי של 1.7 אחוז.
ההנחה היא שמחירי הקרקעות לא ימשיכו לעלות בקצב הנוכחי שלהם. כשהקבלנים ירכשו מספיק קרקעות, הביקוש יקטן ומכאן ההערכה שגם מחירי הבתים החדשים יירדו עקב ההיצע הגדול שלהם.
עם נפילת שוק הנדל"ן נשארו קבלנים רבים ללא עבודה והתחרות על כל עבודת שיפוץ בשוק גדלה מאוד. הקבלנים לא היו מוכנים לקחת את הסיכון הכרוך בבניית בתים כשהשוק היה במצב רע וכמוהו גם מצב האבטלה. בגלל המחסור בנכסים קיימים לקניה והיעלמות הערך המוסף של הבתים, לא יכלו בעלי הבתים לעבור לבתים גדולים יותר ולכן העדיפו לשפץ את הבתים שלהם. תנועה זו הביאה לביקוש גדול לקבלני שיפוצים שחזרו לתעסוקה מלאה.
עכשיו מנסים קבלנים רבים שהפרוטה מצויה בכיסם לגוון את מקצועם על ידי רכישת בתים לשיפוץ ומכירה מהירה ("פליפים" כפי שהם נקראים בלשון עממית). כמו כן הם מצטרפים למחנה הגדל של קבלנים הרוכשים אדמות לפיתוח או אדמות המאושרות לבנייה, מתוך הנחה שהמחסור הקיים בנכסים לרכישה יגרום להמשך עליית מחירים וישפר את הכנסתם ורווחיהם.
בניית בתים כיום מתאימה יותר לצורת החיים העכשווית. בתים גדולים בעיקר הם רווחיים יותר בתחשיבי הבנייה לרגל מרובע ולכן הם עדיפים על רוכשים רבים. עם גידול מספר המועסקים יגדל גם הביקוש לנכסים ותגדל יכולת הציבור לרכוש אותם.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה