יום שלישי, 12 במרץ 2013

הקרב על הבית



הקרב על הבית


הסכם הפשרה בין הממשל לעשרת הבנקים הגדולים יעזור להרבה בעלי בתים שהתרסקו ב-2008, אבל ישאיר מאחור לא מעט אחרים. אז מה עושים?



מיליוני בעלי בתים יתבשרו בשלושת החודשים הקרובים על כסף שיקבלו כתוצאה מהסדר הפשרה שנחתם לאחרונה בין המימשל לעשרת הבנקים הגדולים בארה"ב, בעקבות התנהלות הבנקים שהובילה למשבר הגדול ב-2008. סכום הפיצוי הכולל עומד על 8.5 מיליארד דולר.בעלי בתים זכאים, כולל אלה שהיו בתהליך העיקול בשנים 2009-2010, אינם חייבים להוכיח שההלוואה או תהליך העיקול לא היו חוקיים, או כי הם סבלו מתקנות לא נכונות. כמו כן הם אינם חייבים לנקוט בצעדים כלשהם בכדי להיות זכאים לכספים אלה והם יקבלו אותם אפילו אם לא נקטו בצעדים משפטיים נגד הבנקים עד היום.
הפשרה הושגה לאחר בדיקה מעמיקה של שיטות מתן ההלוואות והליכי העיקול של הנכסים. הבנקים הסכימו לשלם 3.3 מיליארד דולר לכ-3.8 מיליון בעלי בתים שנפגעו. בנוסף, הופרשו 5.2 מיליארד דולר לאישורן של הלוואות מתוקנות ולתשלום עבור עזרה נוספת למלווים.
כל בעל בית יקבל בין כמה מאות דולרים עד לתיקרה של 125,000 דולר, כשהפירוט המדויק ייקבע לפי סוג העוול שנעשה, למשל סירוב אישור להלוואה מתוקנת או עיקול לא חוקי של הנכס. כל בעל בית בקטגוריה המסויימת יקבל את אותו סכום פיצוי ללא קשר לסכום ההלוואה שנלקחה.
חלוקת הכספים תתבצע תחת עיניהם הבוחנות של חברי צוות נייטראלי שייבחר עלידי עשרת הבנקים. המוסד שיוסמך לשלם את הכספים יתקשר לבעלי הבתים עד סוף חודש מרץ עם פירוט והסבר על התשלום הצפוי.

***

מוסדות וארגונים להגנת האזרח ממשיכים להתריע, כבעבר, על הצורה המרושלת בה נוהגים הממונים על מימוש ובחינת ההליכים שהיו קשורים להלוואות שניתנו, והם מקווים שהפעם הטיפול יהיה מהיר ויעיל יותר.
כשהבדיקה החלה בשנת 2011, שלח המימשל למעלה מארבעה מיליון מכתבים לבעלי בתים ועודדו אותם להתקשר ולמלא את הטפסים הדרושים. הגל הראשון של מכתבים אלה נכתב באנגלית בלבד, כך שבני מיעוטים רבים פשוט זרקו אותם לפח כי הם לא נראו כמו מכתבים רשמיים. יתרה מכך, הם אפילו חששו כי זו דרך חדשה לנשל אותם מבתיהם או מכספם. בכל מקרה, הסכום הנוסף המיועד לעזרה למעוניינים לקבל אישור על הלוואה מתוקנת, מעורר תקווה מחודשת אצל בעלי בתים רבים המעוניינים להישאר בבתיהם.
בין אלה המקווים לפתרון נמצא אברהם ב. הרוצה להמשיך להחזיק את ביתו בטרזנה לאחר שניסה שמונה פעמים בעבר לקבל הלוואה מתוקנת קבועה וקיבל תשובה שלילית. עכשיו הוא מקווה שסכומי הכסף שהוקדשו למטרה זו, יוכלו לאפשר לו להמשיך להתגורר בבית.
"זה יהיה נהדר ואני אודה לאלוקים אם זה יצליח", אומר אברהם בן ה-46, שעבודתו כמודד קרקעות מוסמך הצטמצמה בגלל הירידה בהשקעות של קבלני בניין בארבע השנים האחרונות. ב-2006 שילם 725,000 דולר עבור ביתו, ולקח הלוואה של 651,000 דולר. היום הוא מעריך את שווי הבית ב-440,000.
הוא לא היה מסוגל להמשיך לשלם 3,107 דולר לחודש משכנתא, לאחר המכה המשולשת שספג: גירושין, פיטורין ונכות חלקית מפגיעה שסבל בחצי השנה האחרונה. הוא הפסיק לשלם את המשכנתא וניסה נואשות לקבל מבנק 'וולס פארגו' הלוואה מתוקנת שתאפשר לו לעבור את התקופה הקשה. בשבוע שעבר היה ביתו מועמד להימכר בתהליך העיקול, אך הבנק דחה את המכירה בחודש, ואברהם מקווה שזהו סימן טוב.
"כל מה שאני רוצה זה להגיע למצב בו אוכל גם לשלם עבור המשכנתא וגם להתקיים בצינעה, כשהתשלום החודשי למשכנתא יישאר קבוע. כך אוכל לתכנן את חיי בצורה מסודרת ואחראית. אינני יודע אם אני חלק מהסידור החדש ועד כמה זה יכול לעזור לי, אבל אני אופטימי".


*** .
אברהם לא לבד. רבים נמצאים באותו מצב ולא כולם יקבלו עזרה אפילו אחרי הסכם הפשרה. כדאי לאלה הנמצאים במצב קשה לחפש עזרה ולדעת איזה כלים עדיין עומדים לרשותם. גם אם זה לא יחלץ אתכם לגמרי מהמצב, הקטנת הנזק לבדה תעזור לפחות למצב הנפשי. מי שזקוק לעזרה בהחלט מוזמן להתקשר אלי, אפילו באופן אנונימי, ואשמח לתת יד.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה