יום ראשון, 21 בספטמבר 2014

לא חשוב הגיל, חשוב הבית

 

המבוגרים של היום הם לא המבוגרים של פעם, מה שמשפיע גם על ההחלטה היכן לגור בערוב הימים


אחוז המבוגרים באוכלוסיה האמריקאית נמצא בעלייה מתמדת, אך ההכנות ליצירת מקומות מגורים עבורם עומדת במקום. אנו אוהבים לדבר על הדור החדש ואפילו דור המתבגרים ואיך הם מעדיפים לרכוש במזומנים במקום להשתמש בכרטיסי אשראי, ועד כמה מוסר העבודה של הדור הצעיר ירוד, אך לא מוזכרת כמעט מילה כתובה או מדוברת המטפלת באוכלוסיה המבוגרת הצועדת לקראת גיל הפרישה.

המימשל האמריקאי עומד בפני אתגרים עצומים בעיקר בכל הקשור למגורים. אין מילים שיכסו את הצורך הדחוף לטפל בסוגיה קריטית זו. דוחות רבים עוסקים בנושא ומתריעים על העתיד לבוא בכל הקשור למגורים לדור המזדקן.

***
עד שנת 2030 יגיע אחד מכל חמישה אמריקאים לגיל הפרישה של 65, אם לא יוחלט להעלות את הגיל הזה. התחזיות מראות שמספר גילאי 50-64 הוא די יציב וימשיך לעלות באיטיות בשלושים השנה הבאות. מספרם של האמריקאים בגילאי 65-79 ימשיך לעלות במהירות עצומה ויכפיל עצמו בין השנים 2010 ל-2030, כשעד 2040 מספרם של אלה שיעברו את גיל ה-80 יהיה פי שלושה ממספרם בשנת 2000.

השאלה הפשוטה היא: היכן יגורו גילמאים אלה? קרוב לוודאי שהם ימשיכו להתגורר בבתיהם. רוב הגימלאים האלה גרים כיום בבתים פרטיים שהם בבעלותם ללא משכנתא. למעלה מ-70 אחוז מאלה שאוחזים בבעלות על ביתם עברו את גיל ה-50, ואחוז זה עולה ככל שתוחלת החיים עולה.

סקר שנעשה חושף ש-73 אחוז מגילאי 45 ומעלה מעדיפים להמשיך להתגורר בבתיהם, וכנראה שלא תהיה להם ברירה אחרת. הנתונים מראים גם שהבתים הישנים שבבעלותם ניבנו לשרת אוכלוסיה עם צרכים בסיסיים אחרים מאשר האוכלוסיה הצעירה כיום.

רוכשים פוטנציאליים השוכרים ומעוניינים לרכוש, נתקלים בקשיים לקבל אישור הלוואה ואחרים מעדיפים להתגורר בדירות בערים מאשר בבית בפרברים. מספרם של הבתים הישנים המוצעים למכירה עולה, אך הוא אינו מתאים לדרישות כיום. הקונים כיום הם בעלי ציפיות מוגזמות ומעדיפים בתים שאינם בנמצא, ולעומתם הקונים המבוגרים יותר מחפשים בתים עם נגישות גבוהה יותר, קלות בכניסה ויציאה, ועדיפות של קומה אחת על מדרגות המציבות מולם אתגרים לא רצויים.

בעיות נוספות לגימלאים הן הוצאות האחזקה של הבית וחובות המשכנתא שנותרו. בעיות אלה הן בדרך כלל מנת חלקו של הדור הצעיר, אך יותר ממחצית בני ה-65 ומעלה משלמים משכנתא חודשית לעומת מספרם בשנת 1992, וכ-21 מיליון גימלאים שוכרים.

יכולת הרכישה היא בעיה לאחוז מסוים מהגימלאים, אך בעיות נגישות הן כמעט של כולם. עם עליית תוחלת החיים וצורת החיים האקטיבית יותר של גימלאים אלה יחסית לעבר, מגבלות או קשיים בתנועה מהווים את האתגרים הגדולים ביותר עבורם.

נכות או מגבלות בתנועה באים ללא התרעה מוקדמת ואינם מתרכזים בגיל, רמת הכנסה או מרכיבים אחרים. זה עלול לקרות לכולנו, אבל ברור שלאנשים עשירים יותר קל להתכונן ולהתאים את עצמם למצב הזה.

***
הבתים הישנים שנבנו בזמנו לא לקחו בחשבון אפשרות של תנועה קלה וגישה בתוך הבית ומחוצה לו. יש חמישה נתונים בסיסיים בתכנון בתים המיועדים ומתוכננים ליכולת מגורים עם מאמץ קטן ככל האפשר ומכוונים בעיקר לגיל המבוגר:

מפלס אחד, ללא מדרגות, מפסיקי זרם ושקעי חשמל הממוקמים נמוך יותר, מסדרונות ודלתות רחבות יותר, ידיות לדלתות וכן ידיות לברזים נוחות וקלות יותר לשימוש. כמעט ב-90 אחוז מהבתים הישנים יש לפחות אחד מנתונים חיוניים אלה, אך רק ל-57 אחוז מהם יש לפחות שניים.

בבתים רבים שנבנו לאחרונה נוכל למצוא את כל חמשת הנתונים הבסיסיים החיוניים כל כך למגורי גימלאים, והנתון הנפוץ ביותר בבתים רבים הוא שהם בעלי מפלס אחד. למעלה מ-86 אחוז מהבתים בפרברים הם בעלי מפלס אחד ואפילו בערים המספר מגיע ל-72 אחוז מהם.

מספרם של הבתים עם המפלס היחיד והקירבה למרכזי תרבות ועבודה בערים, עדיין נמוך יחסית מהביקוש. נראה בקרוב יותר ויותר בתים ודירות העוברים שידרוג להתאמתם ככל שניתן, כשהשידרוג הקל ביותר הוא בהעברת מתגי ושקעי החשמל והחלפת ידיות הברזים וידיות הדלתות. יהיה קשה הרבה יותר להרחיב דלתות ומסדרונות וליצור תנאים נוחים של כניסה ויציאה לדיירים שצריכים זאת.


יותר ויותר קבלנים מפנים את תשומת ליבם ליצירת מרכזי מגורים בפאתי הערים המיועדים לגימלאים, מאפשרים להם נוחות יתר במגורים עבורם ומספקים מרכזי תרבות בתוספת נוכחות רפואית קטנה למקרי צורך. אך נראה שבנייתם של מרכזים אלה צריכה להתבצע בקצב הרבה יותר מהיר, כי כל דחייה תגרום סבל לאוכלוסיה נזקקת הגדלה והולכת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה