יום שני, 10 בפברואר 2014

סודות מהמטבח


שוק הנדל"ן מתאושש ואיתו נמכרים הרבה בתים ישנים, מה שכמובן מחייב שיפוץ מהיר. ואיפה יותר טוב להתחיל מאשר במטבח?


עם התאוששות שוק הנדל"ן, כתוצאה מהנהירה של רבים לרכוש בטרם יעלו המחירים מעבר ליכולתם, נרכשים בתים ישנים רבים. אלה בתים שהיו מתאימים  לאורח החיים של שנות השלושים עד שנות השמונים, ולגמרי לא מתאימים לימינו. למשל, מאוד מקובל להיכנס לבית ישן שהקירות בו צבועים בירוק בהיר, לעתים עם קישוטים. החדרים קטנים, שטח המחייה קטן ולעתים קרובות יש רק חדר אמבטיה ושירותים אחד.

אפילו אם הבית משופץ במקצת, רוב בעלי הבתים החדשים שמים את הדגש הראשון על המטבח ומחצית מהם משפצים אותו תוך שלושה חודשים מעת רכישתם. בעבר היה המטבח סגור, חשוך וקטן,  ורק האוכל שהוגש לשולחן הצביע על מקום הכנתו. היום המטבח הוא ממש מרכז התרבות של הבית ואיזור בו מבלים זמן רב. הילדים מכינים בו שיעורים והאוכל מבושל בשטח פתוח לעיני כולם. כך אנו מעדיפים לחיות כיום.

רוב הרוכשים החדשים הורסים את המטבח כולו, מתקינים רצפה חדשה, מוצרי חשמל וארונות חדשים בצבעים בהירים המקנים למטבח אווירה נעימה וחמימה. למרות המחיר המרתיע, עדיין רבים אלה שלוקחים על עצמם את הפרוייקט היקר, גם כדי לשפר את איכות חייהם בבית, וגם כדי למכור אותו ברווח בעתיד.

האפשרויות והפיתויים רבים, אך על כל בעל בית לשקול היטב מה יקסום בעתיד לרוכשים ומה יעלה את מחיר הנכס, ובד בבד יספק את רצון המשפחה. אפילו שיפוץ קטן של המטבח יחזיר את מירב ההשקעה, כשלרוב ייווצר אפילו רווח.

***
השאלה היא מהי האופנה היום ומה הסיכויים שההשקעה עדיין תישא פירות במכירת הבית בעוד שנים רבות. נתונים שנאספו במשאל בין משפצים, ארכיטקטים ומעצבי מטבחים, בנוסף למשאל בין בעלי בתים, הביאו לסיכום של כל מה שחם וטרנדי היום בשטח השיפוץ:

1. תנור מטבח. 32% מהנשאלים שמו במקום הראשון תנור מקצועי, שלעתים כולל אופציות כגון פלטה חמה או גריל פתוח. אפילו אם בעלת הבית לא מבשלת, עדיין העדיפות הזו קיימת. תנור כפול נמצא בעדיפות שנייה. אחריהם באים מקרר יינות ותנור מיקרו משולב, ובמקום נמוך מאוד מצויים מחממים למזון.

2. תכונות ידידותיות לסביבה. כמעט מחצית מהנשאלים בחרו במוצרי חמשל חסכוניים ובחומרים ממוחזרים. הקהל האמריקאי אוהב להרגיש שהוא תורם לסביבה ולאיכות החיים הכללית. יש מבחר עצום של מוצרים חשמליים העונים על צרכים אלה, אבל אפילו ריבוי השימוש במגבות בד במקום מגבות נייר, מיכלי זכוכית במקום מיכלים פלסטיים או שימוש במוצרי ניקוי שאינם רעילים – מעלים את הערך המוסף בעת המכירה וגם משפרים את איכות החיים.

3. משטח עליון משיש, גרניט או קוורץ'. 94 אחוז מהמשפצים הצהירו כי הם ישנו את המשטחים העליונים במטבח כשהגרניט עדיין תופס מקום ראשון, אך הקוורץ מראה עלייה רצינית בהעדפה ויש הרואים בו את המלך החדש. השיש מהווה רק 10 אחוז והאריחים כמעט נעלמו לגמרי. הקוורץ הוא בעל יכולת התנגדות גדולה יותר לכתמים ושריטות, וקל יותר לשמור עליו.

הסיזר סטון - אבן קיסריה, היא העדיפה מכולן, כי אין צורך להיזהר ממה מותר ומה אסור לשים עליה. לעומת זאת, הגרניט דורש השגחה וטיפול יתר. הסיזר-סטון היא בעלת משטח אחיד, אך יש המעדיפים את הגרניט כי יש בה ורידים בצבעים אחרים. עם זאת, תכונה זו לא אהובה על רבים מבעלי הבתים כי אין לדעת איך ייראה המשטח העליון לאחר ליטושו, ואז תיאלצו לחיות עם התוצאה של המוצר הסופי.

4. פאנל על הקיר מעל המשטח. אריחים נבחרו במקום הראשון למטרה זו כשאבן ושיש מזנבים אחריהם. גם חומרים אחרים, מודרניים, המתאימים למוטיב הכללי של המטבח, נבחרים לעתים, כי עבור בעלי בתים מסויימים, הפאנלים הם כמו תכשיטים לייפוי המטבח. שטח זה לא גדול ולא בולט מדי, אבל הוא עדיין נותן יופי למטבח, והבחירה די קשה כי האפשרויות עצומות.

5. רצפות. רצפות העץ מובילות לפי המחקרים, אך לדעתי רצפות אבן עדיפות עקב התנועה הרבה במטבח והסכנה משפיכת נוזלים שיזיקו לעץ. רצפת בטון הגיעה במקום האחרון במישאל.

6. פלדת אל-חלד. מוצרי חשמל מפלדת אל-חלד עדיפים בעיני רוב הנשאלים, כשאחדים משלבים את המוצרים החשמליים עם הארונות, ורק 12 אחוז משתמשים במוצרים לבנים או צבעים אחרים.

7. אי במטבח. הם מאוד פופולריים אך אינם הכרחיים, כי לעתים אין מספיק מקום עבורם או שהם לא יתאימו לעיצוב בו בחרתם.

8. סגנון שמרני. השילוב של סגנון שמרני וסגנון עכשווי צובר עדיפות ונראה כי יישאר איתנו עוד שנים רבות.

9. ארונות לבנים. הצבע הלבן, או גווני לבן חמים, הם השולטים כיום ונבחרו בידי 83 אחוזים מהנשאלים, שהסבירו כי הצבע מביא אור ובהירות למטבח.

10. צבעי אפור. זו הפתעה, אבל אפור הפך לצבע מועדף בשלוש השנים האחרונות והמגמה רק מתחזקת. אנשים אוהבים את השילוב בין גווני לבן וצבעי אפור, ומעדיפים ניקיון ופשטות במטבח.


לסיכום, זיכרו תמיד שאתם עושים את השיפוצים עבורכם, אך עדיף שבעתיד מישהו יאהב את מה שעשיתם ויהיה מוכן לשלם עבור זה. מצד שני, אל תיגררו ואל תעשו שינויים כה דראסטיים, שתצטרכו לשנותם שוב לפני שתמכרו את הבית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה